Abstract
Forbruget af økologisk svinekød i Danmark er steget markant de senere år, men på trods af dette er markedsandelen stadigvæk meget ringe. Kun 1 % af det svinekød, der købes i Danmark, er økologisk produceret. Dette er væsentligt lavere end f.eks. økolo-gisk mælk og økologiske æg, som har markedsandele på hhv. 35 % og 27 % (Gfk, 2009). En af forklaringerne kan være en betydelig merpris for økologisk svinekød sammenholdt med, at økologisk svinekød ikke i sig selv adskiller sig fra konventionelt svinekød. Forbrugeren, der står ved køledisken og skal vælge, kan ikke se forskel, og senere kan hun heller ikke smage den store forskel på det konventionelle og økologi-ske.
Det er vigtigt, at økologisk svinekød adskiller sig markant fra konventionelt både med hensyn til smag, udseende og den måde dyrene opdrættes på, hvis forbrugeren skal være villig til at betale merprisen. Dét var idéen bag et forskningsprojekt, hvis formål var at bidrage til udvikling af en mere forskelligartet økologisk svineproduktion med høje standarder for spisekvalitet og etisk kvalitet.
Det er vigtigt, at økologisk svinekød adskiller sig markant fra konventionelt både med hensyn til smag, udseende og den måde dyrene opdrættes på, hvis forbrugeren skal være villig til at betale merprisen. Dét var idéen bag et forskningsprojekt, hvis formål var at bidrage til udvikling af en mere forskelligartet økologisk svineproduktion med høje standarder for spisekvalitet og etisk kvalitet.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 2011 |
Antal sider | 5 |
Status | Udgivet - 2011 |