Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Mere didaktik i dagtilbud: men ikke mere skemagørelse og bureaukratisering af det pædagogiske arbejde

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

Dokumenter

Artiklen redegør for baggrunden for pædagogiske læreplaner. Forfatteren anlægger en positiv holdning til didaktik og læreplaner og referer tidlige advarsler mod en mekanisk brug af læreplaner, hvilket i et vist omfang synes at komme til synes i dagens pædagogik begrundet i for mange udefrakommende styringsinstrumenter. Derfor er der behov for udvikling af en kritisk demokratisk børnehavepædagogik med to teoretiske afsæt: en educare-tilgang med et tysk-nordisk kritisk Bildungsdidaktik blandet med postmoderne perspektiver med vægt på her-og-nu konteksten. Det fælles formål er et demokratisk, ansvarsfuldt og solidarisk menneske.
Artiklen er et uddrag fra Stig Broströms professor tiltrædelsesforelæsning 12. januar2012.
OriginalsprogDansk
Tidsskrift0 - 14
Vol/bind22
Nummer2
Sider (fra-til)72-75
Antal sider4
ISSN0906-5873
StatusUdgivet - jun. 2012

    Forskningsområder

  • læreplaner, Didaktik, kritisk pædagogik, tiltrædelsesforelæsning, Dagtilbud

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Download-statistik

Ingen data tilgængelig

ID: 45652181