Mellem deltagelse og publikumsudvikling: når publikumsudvikling handler om kvalitative forandringer

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Standard

Mellem deltagelse og publikumsudvikling : når publikumsudvikling handler om kvalitative forandringer. / Bjørnsen, Egil; Hansen, Louise Ejgod; Vatne, Ingrid.

I: Aktuel forskning ved Institut for Litteratur, Kultur og Medier, Bind særnummer, 12.2015, s. 24-35.

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Harvard

Bjørnsen, E, Hansen, LE & Vatne, I 2015, 'Mellem deltagelse og publikumsudvikling: når publikumsudvikling handler om kvalitative forandringer', Aktuel forskning ved Institut for Litteratur, Kultur og Medier, bind særnummer, s. 24-35.

APA

Bjørnsen, E., Hansen, L. E., & Vatne, I. (2015). Mellem deltagelse og publikumsudvikling: når publikumsudvikling handler om kvalitative forandringer. Aktuel forskning ved Institut for Litteratur, Kultur og Medier, særnummer, 24-35.

CBE

Bjørnsen E, Hansen LE, Vatne I. 2015. Mellem deltagelse og publikumsudvikling: når publikumsudvikling handler om kvalitative forandringer. Aktuel forskning ved Institut for Litteratur, Kultur og Medier. særnummer:24-35.

MLA

Bjørnsen, Egil, Louise Ejgod Hansen og Ingrid Vatne. "Mellem deltagelse og publikumsudvikling: når publikumsudvikling handler om kvalitative forandringer". Aktuel forskning ved Institut for Litteratur, Kultur og Medier. 2015, særnummer. 24-35.

Vancouver

Bjørnsen E, Hansen LE, Vatne I. Mellem deltagelse og publikumsudvikling: når publikumsudvikling handler om kvalitative forandringer. Aktuel forskning ved Institut for Litteratur, Kultur og Medier. 2015 dec;særnummer:24-35.

Author

Bjørnsen, Egil ; Hansen, Louise Ejgod ; Vatne, Ingrid. / Mellem deltagelse og publikumsudvikling : når publikumsudvikling handler om kvalitative forandringer. I: Aktuel forskning ved Institut for Litteratur, Kultur og Medier. 2015 ; Bind særnummer. s. 24-35.

Bibtex

@article{cc857515bc0d45f7a20f724c5ee7953a,
title = "Mellem deltagelse og publikumsudvikling: n{\aa}r publikumsudvikling handler om kvalitative forandringer",
abstract = "De offentligt st{\o}ttede kulturinstitutioner m{\o}der i dag to forskellige, men besl{\ae}gtede diskurser, der udfordrer dem til at redefinere deres forhold til publikum som ”passive” modtagere af kunst og kultur af h{\o}j kvalitet. Den ene kommer fra den generelle kulturelle vending mod ”deltagelse”, der skaber forventninger om interaktivitet og samskaben. Den anden kommer fra den kulturpolitiske dagsorden om publikumsudvikling, der {\o}nsker at mod-virke den sociale sk{\ae}vhed i anvendelsen af den offentligt st{\o}ttede kultur. I artiklen analyserer vi tre forskellige kulturprojekter, der alle er en del af Aarhus 2017 (Aarhus som europ{\ae}isk kulturhovedstad). Vi unders{\o}ger, hvor-dan de positionerer sig i feltet mellem den brede deltagelsesdiskurs og den sn{\ae}vre publikumsudviklingsdiskurs ved at se p{\aa} tre forskellige dimensioner: produkt- vs. modtagerorientering, holdnings- vs. handlings{\ae}ndring og empowerment vs employability. Trods indbyrdes forskelle peger de tre cases p{\aa} en ny form for kulturelt lederskab, der ikke baserer sig p{\aa} traditionel kunstfaglig ekspertviden, men p{\aa} at facilitere medinddragelse.",
keywords = "publikumsudvikling, institutionsudvikling",
author = "Egil Bj{\o}rnsen and Hansen, {Louise Ejgod} and Ingrid Vatne",
year = "2015",
month = "12",
language = "Dansk",
volume = "s{\ae}rnummer",
pages = "24--35",
journal = "Aktuel forskning ved Institut for Litteratur, Kultur og Medier",
issn = "1903-5705",
publisher = "Syddansk Universitet",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Mellem deltagelse og publikumsudvikling

T2 - når publikumsudvikling handler om kvalitative forandringer

AU - Bjørnsen, Egil

AU - Hansen, Louise Ejgod

AU - Vatne, Ingrid

PY - 2015/12

Y1 - 2015/12

N2 - De offentligt støttede kulturinstitutioner møder i dag to forskellige, men beslægtede diskurser, der udfordrer dem til at redefinere deres forhold til publikum som ”passive” modtagere af kunst og kultur af høj kvalitet. Den ene kommer fra den generelle kulturelle vending mod ”deltagelse”, der skaber forventninger om interaktivitet og samskaben. Den anden kommer fra den kulturpolitiske dagsorden om publikumsudvikling, der ønsker at mod-virke den sociale skævhed i anvendelsen af den offentligt støttede kultur. I artiklen analyserer vi tre forskellige kulturprojekter, der alle er en del af Aarhus 2017 (Aarhus som europæisk kulturhovedstad). Vi undersøger, hvor-dan de positionerer sig i feltet mellem den brede deltagelsesdiskurs og den snævre publikumsudviklingsdiskurs ved at se på tre forskellige dimensioner: produkt- vs. modtagerorientering, holdnings- vs. handlingsændring og empowerment vs employability. Trods indbyrdes forskelle peger de tre cases på en ny form for kulturelt lederskab, der ikke baserer sig på traditionel kunstfaglig ekspertviden, men på at facilitere medinddragelse.

AB - De offentligt støttede kulturinstitutioner møder i dag to forskellige, men beslægtede diskurser, der udfordrer dem til at redefinere deres forhold til publikum som ”passive” modtagere af kunst og kultur af høj kvalitet. Den ene kommer fra den generelle kulturelle vending mod ”deltagelse”, der skaber forventninger om interaktivitet og samskaben. Den anden kommer fra den kulturpolitiske dagsorden om publikumsudvikling, der ønsker at mod-virke den sociale skævhed i anvendelsen af den offentligt støttede kultur. I artiklen analyserer vi tre forskellige kulturprojekter, der alle er en del af Aarhus 2017 (Aarhus som europæisk kulturhovedstad). Vi undersøger, hvor-dan de positionerer sig i feltet mellem den brede deltagelsesdiskurs og den snævre publikumsudviklingsdiskurs ved at se på tre forskellige dimensioner: produkt- vs. modtagerorientering, holdnings- vs. handlingsændring og empowerment vs employability. Trods indbyrdes forskelle peger de tre cases på en ny form for kulturelt lederskab, der ikke baserer sig på traditionel kunstfaglig ekspertviden, men på at facilitere medinddragelse.

KW - publikumsudvikling

KW - institutionsudvikling

M3 - Tidsskriftartikel

VL - særnummer

SP - 24

EP - 35

JO - Aktuel forskning ved Institut for Litteratur, Kultur og Medier

JF - Aktuel forskning ved Institut for Litteratur, Kultur og Medier

SN - 1903-5705

ER -