Aarhus Universitets segl

Medialiseret legepraksis i børns hverdagsliv: Hvad betyder det at være 'digital native'?

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  • Institut for Informations- og Medievidenskab
  • Institut for Didaktik
Nutidens børn har aldrig kendt til et liv uden digitale medier, teknologisk legetøj, medieformidlede fortællinger og adgang til internettet. Derfor færdes de i dagens medialiserede samfund helt uden at trække grænser mellem digitalt og analogt, mellem offline og online venskaber og mellem computerspil og ’rigtig leg’. De er digitalt indfødte, med andre ord. Deres tilgang til medier og teknologi er derfor grundlæggende anderledes end de fleste voksnes, hvilket giver anledning til undren, frustration og misforståelser, når voksne overfører deres normer og forståelser på børnenes praksis med afsæt i netop grænser mellem det digitale og ’det virkelige liv’.
Gennem to empiriske, praksisnære eksempler er det denne artikels formål at redegøre for betydningen af medier og teknologi i børns hverdagsliv, set fra børnenes synsvinkel og med et legekulturelt udgangspunkt. Teoretisk tages afsæt i medialiseringsteori (Hjarvard, 2008, Lundby, 2009) samt i et praksisteoretisk (Frykman & Gilje, 2003, Reckwitz, 2002) greb i forhold til at beskrive konkrete, empiriske legesituationer som de udspiller sig med og uden teknologi.
OriginalsprogDansk
TidsskriftBarn
Vol/bind3-4
Sider (fra-til)111
Antal sider129
ISSN1357-4256
StatusUdgivet - 2011

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 36237929