Med styrkebaseret læring som løftestang

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning

Når talen falder på udsatte børn og unge implicerer det samtidig et fokus på, hvad der gør disse børn mere sårbare over-for at klare sig godt i livet end deres jævnaldrende kamme-rater. Ofte sker det på baggrund af deres opvækstvilkår, deres familiesituation, deres etniske baggrund som det kontekstafhængige og eventuelle børnepsykiatriske diagnoser og dysfunktioner som individorienterede faktorer.

En anden mulig synsvinkel er den styrkebaserede indgangs-vinkel introduceret her med et positiv psykologisk afsæt. Hvilke styrker og ressourcer har barnet? Og hvordan kan de sættes i spil for at sikre barnet mest mulig optimale betingelser? Artiklen her sætter fokus på, hvordan styrkebaseret læring kan anvendes som løftestang i arbejdet med udsatte børn og unge.
OriginalsprogDansk
TidsskriftKvan - et tidsskrift for læreruddannelsen og folkeskolen
Vol/bind37
Nummer109
Sider (fra-til)50-59
Antal sider9
ISSN0107-4016
StatusUdgivet - 1 dec. 2017

    Forskningsområder

  • Styrkebaseret læring, Udsatte børn og unge, Læring, Flow og positiv psykologi, Social udsathed/arv, Grundskole

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 118785200