Masseuniversitetet og stigende internationalisering betyder øget diversitet i gruppen af ph.d.-studerende. Samtidig oplever vi en stigende kompleksitet i vidensproduktion både i form af nye genrer og formater og nye muligheder for it-baseret informationssøgning og -håndtering. Det sidste indebærer, at opgaven med at udforme et fyldestgørende literature review til en ph.d.-afhandling er en omfattende og tidskrævende opgave. Det kræver en nøje planlagt søgestrategi, brug af flere søgemetoder og at man foretager informerede valg ift. inklusions- og ekslusionskriterier og i selve håndteringen af (måske store mængder) data. (Hart, 1998; Holbrook et al, 2007; Jesson et al., 2011; Nolin, 2012; Papaioannou et al., 2010). Hvad betyder denne udvikling for de krav der meningsfuldt kan stilles til ph.d.-studerendes informationskompetencer?
Workshoppen vil kort præsentere erfaringer fra og deltagernes refleksioner over udbytte af kurser i litteratursøgning og udformning af literature reviews for ph.d-studerende på BSS, Aarhus Universitet. Herefter vil workshopdeltagerne blive inviteret til at dele egne erfaringer og at diskutere og udforske nogle af følgende spørgsmål:
• Hvilken rolle spiller literature reviews og forskningsoversigter i ph.d.-afhandlingen? • Hvilke krav stilles der til literature reviews i ph.d.-afhandlingen? • Hvilke kompetencer kræver det at udforme literature reviews? • Hvordan kan ph.d.-studerende bruge informationsspecialister i udformningen af et literature review?
Workshoppen vil kortlægge eksisterende udfordringer ift. at udforme literature reviews og diskutere hvilke krav der meningsfyldt kan stilles til den ph.d.-studerende. Og om der er behov for at gå nye veje for at imødegå en ny virkelighed med øget diversitet og øget kompleksitet i håndteringen af informationer.
Originalsprog
Dansk
Udgivelsesår
2014
Status
Udgivet - 2014
Begivenhed
DUN Konference 2014: Masseuniversitetets udfordringer: Dilemmaer og visioner i den danske universitetspædagogik - Svendborg, Danmark Varighed: 5 maj 2014 → 6 maj 2014