Aarhus Universitets segl

“Maybe PhD students shouldn’t do literature reviews … it’s a job for senior researchers”: Ph.d.-studerendes informationskompetence

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceFormidling

Masseuniversitetet og stigende internationalisering betyder øget diversitet i gruppen af ph.d.-studerende. Samtidig oplever vi en stigende kompleksitet i vidensproduktion både i form af nye genrer og formater og nye muligheder for it-baseret informationssøgning og -håndtering. Det sidste indebærer, at opgaven med at udforme et fyldestgørende literature review til en ph.d.-afhandling er en omfattende og tidskrævende opgave. Det kræver en nøje planlagt søgestrategi, brug af flere søgemetoder og at man foretager informerede valg ift. inklusions- og ekslusionskriterier og i selve håndteringen af (måske store mængder) data. (Hart, 1998; Holbrook et al, 2007; Jesson et al., 2011; Nolin, 2012; Papaioannou et al., 2010).
Hvad betyder denne udvikling for de krav der meningsfuldt kan stilles til ph.d.-studerendes informationskompetencer?

Workshoppen vil kort præsentere erfaringer fra og deltagernes refleksioner over udbytte af kurser i litteratursøgning og udformning af literature reviews for ph.d-studerende på BSS, Aarhus Universitet. Herefter vil workshopdeltagerne blive inviteret til at dele egne erfaringer og at diskutere og udforske nogle af følgende spørgsmål:

• Hvilken rolle spiller literature reviews og forskningsoversigter i ph.d.-afhandlingen?
• Hvilke krav stilles der til literature reviews i ph.d.-afhandlingen?
• Hvilke kompetencer kræver det at udforme literature reviews?
• Hvordan kan ph.d.-studerende bruge informationsspecialister i udformningen af et literature review?

Workshoppen vil kortlægge eksisterende udfordringer ift. at udforme literature reviews og diskutere hvilke krav der meningsfyldt kan stilles til den ph.d.-studerende. Og om der er behov for at gå nye veje for at imødegå en ny virkelighed med øget diversitet og øget kompleksitet i håndteringen af informationer.
OriginalsprogDansk
Udgivelsesår2014
StatusUdgivet - 2014
BegivenhedDUN Konference 2014: Masseuniversitetets udfordringer: Dilemmaer og visioner i den danske universitetspædagogik - Svendborg, Danmark
Varighed: 5 maj 20146 maj 2014

Konference

KonferenceDUN Konference 2014
LandDanmark
BySvendborg
Periode05/05/201406/05/2014

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 76437669