Materialitet: sansning og erindring

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Vores verden er fyldt af ting - af genstande og menneskeskabte artefakter (fx bord, seng, mobiltelefon, nationaldragt, taske og computere). Alle disse ting er forankrede i tid og sted, de er kultiverede og historisk indskrevet, og indgår i sociale og kulturelle processer, som indvirker på menneskers liv og handlinger. Ting præger os, og vi præger tingene. Vi gør noget ved dem, og de gør noget ved os. Ting er med til at skabe os og kan være knyttet til status, erindring, og til noget man holder af, kan miste eller give væk. Tingene har betydning langt ud over deres direkte materialitet: man kan begære ting, dekorere med ting, markere sig med ting, og ting kan være forskelsmarkører. Med reference til Heidegger kan man sige at ting ’tinger’ - gør noget - og er betydningsbærere af relationer, erindringer og værdier, som vi som mennesker tillægger tingene, men tingene er også betydningsskabende for menneskers forståelse af vores omgivelser og relationer. Som subjekter lever vi tæt vævet sammen med ting, og der kan opstå en integreret og uadskillelig relation, hvor den klassiske modstilling mellem objekt og subjekt overskrides.
OriginalsprogDansk
TitelPædagogisk antropologi : tilgange og begreber
RedaktørerEva Gulløv, Gritt B Nielsen, Ida Wentzel Winther
Antal sider10
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Udgivelsesår20 jan. 2017
Sider245-258
Kapitel15
ISBN (trykt)978-87-412-6323-6
StatusUdgivet - 20 jan. 2017
SerietitelPædagogik og Samfund
Nummer1

    Forskningsområder

  • Materiel kultur

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 103650164