Aarhus Universitets segl

Marginalisering overskrides i fællesskaber

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

I et mere polariseret Danmark skabes i stigende grad forestillinger om ’os’ og ’dem’, hvilket bidrager til, at marginaliserede unge også afskæres fra at deltage i samfundets fællesskaber. Professor MSO Line Lerche Mørck arbejder sammen med marginaliserede børn, unge og voksne om at skabe bevægelser væk fra marginalisering gennem overskridende læring og fællesskabende forebyggelse.
OriginalsprogDansk
TitelNy udsathed i ungdomslivet : 11 forskere om den stigende mistrivsel blandt unge
RedaktørerAnne Görlich, Mette Pless, Noemi Katzenelson, Liv Graversen
Antal sider14
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Udgivelsesår1 nov. 2019
Sider211-226
Kapitel11
ISBN (trykt)978-87-412-7531-4
StatusUdgivet - 1 nov. 2019

Bibliografisk note

Line Lerche Mørck er professor MSO ved DPU, Aarhus Universitet. Hun er uddannet Cand.psyk. ved Københavns universitet i 1996 og blev efterfølgende adjunkt og lektor på Danmarks pædagogiske universitet. I 2016 blev hun udnævnt til Professor i ‘Major identity formation, expansive learning and belonging - movement beyond gang involvement and radicalization’ ved DPU, Aarhus Universitet. Line Lerche Mørcks forskningsområde er børn, unge og voksne i marginale positioner og hun arbejder med kombinationer af forskning og praksisudvikling på tværs af uddannelse, projekter og interventioner. Centralt i hendes forskning står hendes teori om såkaldte grænsefællesskaber, som kan medvirke til læring og overskridelse af marginalisering. Hun har de seneste år forsket i fællesskabende aktiviteter i udsatte boligområder, partnerskaber mellem produktionsskoler, virksomheder og civilsamfund, samt i bandeinterventioner og processer med at lære at leve et nyt liv efter involvering i rocker-bande-miljøer.

Line Lerche Mørck har en lang række publikationer bag sig i både danske og internationale videnskabelige tidsskrifter såvel som publikationer rettet mod praksis. Hendes publikationer har fokus på emner som bande- og rockermiljøer, bande-exit, radikalisering, inklusion i folkeskolen, ADHD-pædagogik og udsatte unge på produktionsskoler.

    Forskningsområder

  • Udsathed, Overskridelse af marginalisering, Fællesskabelse, Livsførelseslisten, Polarisering, Marginalisering, Dæmonisering, Livslang læring, Fællesskab, Social udsathed/arv

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 174327855