Lyst og ulyst i mellemtiden: et investeringsperspektiv på literacy i og uden for skolen

Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

Standard

Lyst og ulyst i mellemtiden : et investeringsperspektiv på literacy i og uden for skolen. / Laursen, Helle Pia.

2017. Paper præsenteret ved NNMF, .

Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

Harvard

APA

CBE

MLA

Vancouver

Author

Bibtex

@conference{815f3c11fd4244758b24813a511ec556,
title = "Lyst og ulyst i mellemtiden: et investeringsperspektiv p{\aa} literacy i og uden for skolen",
abstract = "Lyst og ulyst i mellemtiden – et investeringsperspektiv p{\aa} literacy i og uden for skolen Det empiriske grundlag for denne pr{\ae}sentation best{\aa}r af 102 skriftlige tekster og 33 gruppeinterviews, der er indsamlet i forbindelse med forsknings- og udviklingsprojektet Tegn p{\aa} sprog, som er et l{\ae}ngdestudie (2008-2018) af literacy i fem flersprogede klasserum (0.-9. klasse) fem forskellige steder i Danmark. De konkrete data stammer fra den forskergenererede dataindsamlingsaktivitet Portr{\ae}t af mig som l{\ae}ser, der blev gennemf{\o}rt p{\aa} 6. klassetrin med det overordnede m{\aa}l at f{\aa} indsigt i, hvordan eleverne itales{\ae}tter sig selv som l{\ae}sere. Aktiviteten blev indledt med en kort klassesamtale p{\aa} grundlag af en r{\ae}kke l{\ae}serportr{\ae}tter i form af billeder, der var h{\ae}ngt op p{\aa} v{\ae}ggen, hvorefter de dengang 13-14 {\aa}rige elever hver is{\ae}r blev bedt om at skrive et portr{\ae}t af sig selv som l{\ae}ser. Kort tid efter blev dette fulgt op af en samtale mellem en gruppe af elever og den forskningsmedarbejder, der er knyttet til den p{\aa}g{\ae}ldende klasse. Med afs{\ae}t i et socialsemiotisk perspektiv p{\aa} skriftsprogstilegnelse og social identitetsdannelse unders{\o}ges det, hvordan eleverne skriver sig ind og ud af forskellige forestillede verdner (Holland et al 1998) knyttet til literacy i og uden for skolen, og hvordan forskellige forestillede verdner dialogisk flettes sammen under interviewene. P{\aa} baggrund af analytiske nedslag i det empiriske materiale diskuteres, hvordan elevers forestillede, foranderlige og forhandlede literacyverdner bidrager til at forme de m{\aa}der, hvorp{\aa} de involverer sig i forskellige literacyaktiviteter og investerer i literacytilegnelse, og der peges p{\aa} vigtigheden af forskningsm{\ae}ssigt og didaktisk ogs{\aa} at interessere sig for den sociale betydningsdannelse, der finder sted omkring literacy s{\aa}vel i som uden for skolen. Holland, Dorothy; Lachicotte, William J.; Skinner, Debra; & Cain, Carole (1998). Identity and agency in cultural worlds. Cambridge, MA: Harvard University Press. ",
author = "Laursen, {Helle Pia}",
year = "2017",
month = dec,
day = "1",
language = "Dansk",
note = "NNMF ; Conference date: 30-11-2017 Through 01-12-2017",

}

RIS

TY - CONF

T1 - Lyst og ulyst i mellemtiden

T2 - NNMF

AU - Laursen, Helle Pia

PY - 2017/12/1

Y1 - 2017/12/1

N2 - Lyst og ulyst i mellemtiden – et investeringsperspektiv på literacy i og uden for skolen Det empiriske grundlag for denne præsentation består af 102 skriftlige tekster og 33 gruppeinterviews, der er indsamlet i forbindelse med forsknings- og udviklingsprojektet Tegn på sprog, som er et længdestudie (2008-2018) af literacy i fem flersprogede klasserum (0.-9. klasse) fem forskellige steder i Danmark. De konkrete data stammer fra den forskergenererede dataindsamlingsaktivitet Portræt af mig som læser, der blev gennemført på 6. klassetrin med det overordnede mål at få indsigt i, hvordan eleverne italesætter sig selv som læsere. Aktiviteten blev indledt med en kort klassesamtale på grundlag af en række læserportrætter i form af billeder, der var hængt op på væggen, hvorefter de dengang 13-14 årige elever hver især blev bedt om at skrive et portræt af sig selv som læser. Kort tid efter blev dette fulgt op af en samtale mellem en gruppe af elever og den forskningsmedarbejder, der er knyttet til den pågældende klasse. Med afsæt i et socialsemiotisk perspektiv på skriftsprogstilegnelse og social identitetsdannelse undersøges det, hvordan eleverne skriver sig ind og ud af forskellige forestillede verdner (Holland et al 1998) knyttet til literacy i og uden for skolen, og hvordan forskellige forestillede verdner dialogisk flettes sammen under interviewene. På baggrund af analytiske nedslag i det empiriske materiale diskuteres, hvordan elevers forestillede, foranderlige og forhandlede literacyverdner bidrager til at forme de måder, hvorpå de involverer sig i forskellige literacyaktiviteter og investerer i literacytilegnelse, og der peges på vigtigheden af forskningsmæssigt og didaktisk også at interessere sig for den sociale betydningsdannelse, der finder sted omkring literacy såvel i som uden for skolen. Holland, Dorothy; Lachicotte, William J.; Skinner, Debra; & Cain, Carole (1998). Identity and agency in cultural worlds. Cambridge, MA: Harvard University Press.

AB - Lyst og ulyst i mellemtiden – et investeringsperspektiv på literacy i og uden for skolen Det empiriske grundlag for denne præsentation består af 102 skriftlige tekster og 33 gruppeinterviews, der er indsamlet i forbindelse med forsknings- og udviklingsprojektet Tegn på sprog, som er et længdestudie (2008-2018) af literacy i fem flersprogede klasserum (0.-9. klasse) fem forskellige steder i Danmark. De konkrete data stammer fra den forskergenererede dataindsamlingsaktivitet Portræt af mig som læser, der blev gennemført på 6. klassetrin med det overordnede mål at få indsigt i, hvordan eleverne italesætter sig selv som læsere. Aktiviteten blev indledt med en kort klassesamtale på grundlag af en række læserportrætter i form af billeder, der var hængt op på væggen, hvorefter de dengang 13-14 årige elever hver især blev bedt om at skrive et portræt af sig selv som læser. Kort tid efter blev dette fulgt op af en samtale mellem en gruppe af elever og den forskningsmedarbejder, der er knyttet til den pågældende klasse. Med afsæt i et socialsemiotisk perspektiv på skriftsprogstilegnelse og social identitetsdannelse undersøges det, hvordan eleverne skriver sig ind og ud af forskellige forestillede verdner (Holland et al 1998) knyttet til literacy i og uden for skolen, og hvordan forskellige forestillede verdner dialogisk flettes sammen under interviewene. På baggrund af analytiske nedslag i det empiriske materiale diskuteres, hvordan elevers forestillede, foranderlige og forhandlede literacyverdner bidrager til at forme de måder, hvorpå de involverer sig i forskellige literacyaktiviteter og investerer i literacytilegnelse, og der peges på vigtigheden af forskningsmæssigt og didaktisk også at interessere sig for den sociale betydningsdannelse, der finder sted omkring literacy såvel i som uden for skolen. Holland, Dorothy; Lachicotte, William J.; Skinner, Debra; & Cain, Carole (1998). Identity and agency in cultural worlds. Cambridge, MA: Harvard University Press.

UR - https://www.sdu.dk/da/om_sdu/institutter_centre/ikv/konferencer+og+seminarer/2017+-+nnmf+6/abstracts/accepterede+abstracts

M3 - Paper

Y2 - 30 November 2017 through 1 December 2017

ER -