Lyst og ulyst i mellemtiden: et investeringsperspektiv på literacy i og uden for skolen

Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

Lyst og ulyst i mellemtiden – et investeringsperspektiv på literacy i og uden for skolen Det empiriske grundlag for denne præsentation består af 102 skriftlige tekster og 33 gruppeinterviews, der er indsamlet i forbindelse med forsknings- og udviklingsprojektet Tegn på sprog, som er et længdestudie (2008-2018) af literacy i fem flersprogede klasserum (0.-9. klasse) fem forskellige steder i Danmark. De konkrete data stammer fra den forskergenererede dataindsamlingsaktivitet Portræt af mig som læser, der blev gennemført på 6. klassetrin med det overordnede mål at få indsigt i, hvordan eleverne italesætter sig selv som læsere. Aktiviteten blev indledt med en kort klassesamtale på grundlag af en række læserportrætter i form af billeder, der var hængt op på væggen, hvorefter de dengang 13-14 årige elever hver især blev bedt om at skrive et portræt af sig selv som læser. Kort tid efter blev dette fulgt op af en samtale mellem en gruppe af elever og den forskningsmedarbejder, der er knyttet til den pågældende klasse. Med afsæt i et socialsemiotisk perspektiv på skriftsprogstilegnelse og social identitetsdannelse undersøges det, hvordan eleverne skriver sig ind og ud af forskellige forestillede verdner (Holland et al 1998) knyttet til literacy i og uden for skolen, og hvordan forskellige forestillede verdner dialogisk flettes sammen under interviewene. På baggrund af analytiske nedslag i det empiriske materiale diskuteres, hvordan elevers forestillede, foranderlige og forhandlede literacyverdner bidrager til at forme de måder, hvorpå de involverer sig i forskellige literacyaktiviteter og investerer i literacytilegnelse, og der peges på vigtigheden af forskningsmæssigt og didaktisk også at interessere sig for den sociale betydningsdannelse, der finder sted omkring literacy såvel i som uden for skolen. Holland, Dorothy; Lachicotte, William J.; Skinner, Debra; & Cain, Carole (1998). Identity and agency in cultural worlds. Cambridge, MA: Harvard University Press.
OriginalsprogDansk
Udgivelsesår1 dec. 2017
Antal sider12
StatusUdgivet - 1 dec. 2017
BegivenhedNNMF - Sydddansk Universitet - Odense
Varighed: 30 nov. 20171 dec. 2017

Konference

KonferenceNNMF
LokationSydddansk Universitet - Odense
Periode30/11/201701/12/2017

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 119254558