DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Livsduelighed på Skoleskemaet - en nødvendighed i det 21. århundrede

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Begrebet livsduelighed defineres med udgangspunkt i relevant litteratur, og gennem en litteraturoversigt redegøres for det positivt psykologiske perspektiv på undervisning i livs­duelighed. Artiklen tager udgangspunkt i forskningsspørgsmålet: Hvilke meninger og formål er der med at undervise i livsduelighed i en dansk skolekontekst? Mening og formål som begreber defineres med udgangspunkt i relevant litteratur. Dernæst diskute­res forskningsspørgsmålet, idet et makroøkonomisk perspektiv, et sundhedsperspektiv og et politisk uddannelsesperspektiv præsenteres. Slutteligt svares på forskningsspørgsmålet, og der perspektiveres til den danske grundskole og ungdomsuddannelser som arena for undervisning i livsduelighed set i forhold det 21. århundrede.
OriginalsprogDansk
TidsskriftKognition & Paedagogik
Nummer107
Sider (fra-til)84-101
Antal sider17
ISSN0906-6225
StatusUdgivet - mar. 2018

    Forskningsområder

  • Livsduelighed, Positiv Ud&dannelse, Positive Education, Styrker, 24 VIA styrker

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Projekter

ID: 174403792