Literacy: brugbart begreb eller flydende betegner?

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Standard

Literacy : brugbart begreb eller flydende betegner? / Bremholm, Jesper.

2017. Abstract fra skriv! les! 2017, Trondheim, Norge.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Harvard

Bremholm, J 2017, 'Literacy: brugbart begreb eller flydende betegner?', skriv! les! 2017, Trondheim, Norge, 09/05/2017 - 11/05/2017.

APA

Bremholm, J. (2017). Literacy: brugbart begreb eller flydende betegner?. Abstract fra skriv! les! 2017, Trondheim, Norge.

CBE

Bremholm J. 2017. Literacy: brugbart begreb eller flydende betegner?. Abstract fra skriv! les! 2017, Trondheim, Norge.

MLA

Bremholm, Jesper Literacy: brugbart begreb eller flydende betegner?. skriv! les! 2017, 09 maj 2017, Trondheim, Norge, Konferenceabstrakt til konference, 2017.

Vancouver

Bremholm J. Literacy: brugbart begreb eller flydende betegner?. 2017. Abstract fra skriv! les! 2017, Trondheim, Norge.

Author

Bremholm, Jesper. / Literacy : brugbart begreb eller flydende betegner?. Abstract fra skriv! les! 2017, Trondheim, Norge.

Bibtex

@conference{45f4c8a66c94462fbe416f62fe871c3d,
title = "Literacy: brugbart begreb eller flydende betegner?",
abstract = "I l{\o}bet at de seneste 10 {\aa}r har literacy-begrebet for alvor vundet indpas som et etableret begreb i den nordiske forsknings- og uddannelsesverden, ikke mindst inden for l{\ae}se-/skriveomr{\aa}det. Der er dog langt fra konsensus om den pr{\ae}cise betydning af begrebet, og af samme grund hersker der en udbredt forvirring om hvorledes det skal forst{\aa}s. Man kan p{\aa} den baggrund stille sp{\o}rgsm{\aa}let om hvorvidt literacy overhovedet er et brugbart og produktivt begreb i en nordisk kontekst. N{\aa}r man i PISA-unders{\o}gelserne giver l{\ae}seomr{\aa}det den pleonastiske betegnelse reading literacy, kunne det give anledning til at tvivle p{\aa} at det er tilf{\ae}ldet. Med afs{\ae}t i forskellige begrebs- og forskningsm{\ae}ssige perspektiver diskuteres i opl{\ae}gget literacy-begrebets berettigelse, og i forl{\ae}ngelse heraf pr{\ae}senteres et bud p{\aa} en trifokal optik som teoretisk blik p{\aa} literacy i undervisningskontekster. Eksempler fra forskellige forskningsprojekter inddrages til illustration af den trifokale optiks anvendelighed og analytiske potentiale. ",
author = "Jesper Bremholm",
note = "Keynote 4; skriv! les! 2017 ; Conference date: 09-05-2017 Through 11-05-2017",
year = "2017",
language = "Dansk",

}

RIS

TY - ABST

T1 - Literacy

T2 - skriv! les! 2017

AU - Bremholm, Jesper

N1 - Keynote 4

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - I løbet at de seneste 10 år har literacy-begrebet for alvor vundet indpas som et etableret begreb i den nordiske forsknings- og uddannelsesverden, ikke mindst inden for læse-/skriveområdet. Der er dog langt fra konsensus om den præcise betydning af begrebet, og af samme grund hersker der en udbredt forvirring om hvorledes det skal forstås. Man kan på den baggrund stille spørgsmålet om hvorvidt literacy overhovedet er et brugbart og produktivt begreb i en nordisk kontekst. Når man i PISA-undersøgelserne giver læseområdet den pleonastiske betegnelse reading literacy, kunne det give anledning til at tvivle på at det er tilfældet. Med afsæt i forskellige begrebs- og forskningsmæssige perspektiver diskuteres i oplægget literacy-begrebets berettigelse, og i forlængelse heraf præsenteres et bud på en trifokal optik som teoretisk blik på literacy i undervisningskontekster. Eksempler fra forskellige forskningsprojekter inddrages til illustration af den trifokale optiks anvendelighed og analytiske potentiale.

AB - I løbet at de seneste 10 år har literacy-begrebet for alvor vundet indpas som et etableret begreb i den nordiske forsknings- og uddannelsesverden, ikke mindst inden for læse-/skriveområdet. Der er dog langt fra konsensus om den præcise betydning af begrebet, og af samme grund hersker der en udbredt forvirring om hvorledes det skal forstås. Man kan på den baggrund stille spørgsmålet om hvorvidt literacy overhovedet er et brugbart og produktivt begreb i en nordisk kontekst. Når man i PISA-undersøgelserne giver læseområdet den pleonastiske betegnelse reading literacy, kunne det give anledning til at tvivle på at det er tilfældet. Med afsæt i forskellige begrebs- og forskningsmæssige perspektiver diskuteres i oplægget literacy-begrebets berettigelse, og i forlængelse heraf præsenteres et bud på en trifokal optik som teoretisk blik på literacy i undervisningskontekster. Eksempler fra forskellige forskningsprojekter inddrages til illustration af den trifokale optiks anvendelighed og analytiske potentiale.

UR - http://www.skrivesenteret.no/uploads/files/Abstrakthefte_SkrivLes_2017_Skjerm.pdf

M3 - Konferenceabstrakt til konference

Y2 - 9 May 2017 through 11 May 2017

ER -