Literacy: brugbart begreb eller flydende betegner?

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  • Jesper Bremholm
I løbet at de seneste 10 år har literacy-begrebet for alvor vundet indpas som et etableret begreb i den nordiske forsknings- og uddannelsesverden, ikke mindst inden for læse-/skriveområdet. Der er dog langt fra konsensus om den præcise betydning af begrebet, og af samme grund hersker der en udbredt forvirring om hvorledes det skal forstås. Man kan på den baggrund stille spørgsmålet om hvorvidt literacy overhovedet er et brugbart og produktivt begreb i en nordisk kontekst. Når man i PISA-undersøgelserne giver læseområdet den pleonastiske betegnelse reading literacy, kunne det give anledning til at tvivle på at det er tilfældet. Med afsæt i forskellige begrebs- og forskningsmæssige perspektiver diskuteres i oplægget literacy-begrebets berettigelse, og i forlængelse heraf præsenteres et bud på en trifokal optik som teoretisk blik på literacy i undervisningskontekster. Eksempler fra forskellige forskningsprojekter inddrages til illustration af den trifokale optiks anvendelighed og analytiske potentiale.
OriginalsprogDansk
Udgivelsesår2017
StatusUdgivet - 2017
Begivenhedskriv! les! 2017 - Norwegian University of Science and Technology, Trondheim, Norge
Varighed: 9 maj 201711 maj 2017

Konference

Konferenceskriv! les! 2017
LokationNorwegian University of Science and Technology
LandNorge
ByTrondheim
Periode09/05/201711/05/2017

Bibliografisk note

Keynote 4

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 119064150