Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Liberalistisk lykkepædagogik og oppustet selvværd: eller mere intelligent pædagogik via brug af ny viden?

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Standard

Liberalistisk lykkepædagogik og oppustet selvværd : eller mere intelligent pædagogik via brug af ny viden? / Holm, Claus; Knoop, Hans Henrik.

I: Vera: tidsskrift for pædagoger, Bind 47, 06.2009, s. 2-9.

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Harvard

APA

CBE

MLA

Vancouver

Author

Bibtex

@article{b56bea400f4611df841b000ea68e967b,
title = "Liberalistisk lykkep{\ae}dagogik og oppustet selvv{\ae}rd: eller mere intelligent p{\ae}dagogik via brug af ny viden?",
abstract = "Artiklen har form af en brevveksling mellem de to forfattere. Den ene, Claus Holm, p{\aa}st{\aa}r, at en liberalistisk lykkep{\ae}dagogik nyder fremme nu om dage. {"}Form{\aa}let for p{\ae}dagoger bliver at skabe trygge rammer for et legende og l{\ae}rende milj{\o}, resten regner vi s{\aa} med g{\aa}r af sig selv,{"} som han skriver. Og han taler i den forbindelse om flow-p{\ae}dagogik og et velmenende lykkepersonale: flow-p{\ae}dagogerne. Hovedeksponenten for flowteorien er psykologen Mihaly Csikszentmihalyi. Teorien g{\aa}r blandt andet ud p{\aa}, at {"}flow{"} en fordybelsestilstand kendetegnet ved optimal udfordring, dyb koncentration og h{\o}j risiko for at fejle. Baggrunden for Claus Holms kritik af flowp{\ae}dagogikken er en id{\'e} om den rige og livsduelige person. Kritikken im{\o}deg{\aa}s af Hans Henrik Knoop, som er respekteret for at anvende flowteorien i mange p{\ae}dagogiske sammenh{\ae}nge. Mens Claus Holm peger p{\aa} flowp{\ae}dagogikkens fork{\ae}rlighed for nydelsen – ogs{\aa} den nydelsesfulde modstand, s{\aa} fremh{\ae}ver Hans Henrik Knoop det helt forkerte i at betragte flow-tilstanden som st{\aa}ende i mods{\ae}tning til kr{\ae}vende udfordringer. Han siger, {"}... det er jo alts{\aa} netop {\textquoteright}modgang, der g{\o}r st{\ae}rk{\textquoteright}, n{\aa}r man er i flow – uanset hvad man besk{\ae}ftiger sig med. Hvis man eksempelvis er i flow under sport, er modstanderen som bekendt ude p{\aa} at f{\aa} {\'e}n til at tabe – det er da modgang, som er til at forst{\aa}{"}.",
keywords = "flow, lykkep{\ae}dagogik",
author = "Claus Holm and Knoop, {Hans Henrik}",
year = "2009",
month = jun,
language = "Dansk",
volume = "47",
pages = "2--9",
journal = "Vera : tidsskrift for p{\ae}dagoger",
issn = "1397-4157",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Liberalistisk lykkepædagogik og oppustet selvværd

T2 - eller mere intelligent pædagogik via brug af ny viden?

AU - Holm, Claus

AU - Knoop, Hans Henrik

PY - 2009/6

Y1 - 2009/6

N2 - Artiklen har form af en brevveksling mellem de to forfattere. Den ene, Claus Holm, påstår, at en liberalistisk lykkepædagogik nyder fremme nu om dage. "Formålet for pædagoger bliver at skabe trygge rammer for et legende og lærende miljø, resten regner vi så med går af sig selv," som han skriver. Og han taler i den forbindelse om flow-pædagogik og et velmenende lykkepersonale: flow-pædagogerne. Hovedeksponenten for flowteorien er psykologen Mihaly Csikszentmihalyi. Teorien går blandt andet ud på, at "flow" en fordybelsestilstand kendetegnet ved optimal udfordring, dyb koncentration og høj risiko for at fejle. Baggrunden for Claus Holms kritik af flowpædagogikken er en idé om den rige og livsduelige person. Kritikken imødegås af Hans Henrik Knoop, som er respekteret for at anvende flowteorien i mange pædagogiske sammenhænge. Mens Claus Holm peger på flowpædagogikkens forkærlighed for nydelsen – også den nydelsesfulde modstand, så fremhæver Hans Henrik Knoop det helt forkerte i at betragte flow-tilstanden som stående i modsætning til krævende udfordringer. Han siger, "... det er jo altså netop ’modgang, der gør stærk’, når man er i flow – uanset hvad man beskæftiger sig med. Hvis man eksempelvis er i flow under sport, er modstanderen som bekendt ude på at få én til at tabe – det er da modgang, som er til at forstå".

AB - Artiklen har form af en brevveksling mellem de to forfattere. Den ene, Claus Holm, påstår, at en liberalistisk lykkepædagogik nyder fremme nu om dage. "Formålet for pædagoger bliver at skabe trygge rammer for et legende og lærende miljø, resten regner vi så med går af sig selv," som han skriver. Og han taler i den forbindelse om flow-pædagogik og et velmenende lykkepersonale: flow-pædagogerne. Hovedeksponenten for flowteorien er psykologen Mihaly Csikszentmihalyi. Teorien går blandt andet ud på, at "flow" en fordybelsestilstand kendetegnet ved optimal udfordring, dyb koncentration og høj risiko for at fejle. Baggrunden for Claus Holms kritik af flowpædagogikken er en idé om den rige og livsduelige person. Kritikken imødegås af Hans Henrik Knoop, som er respekteret for at anvende flowteorien i mange pædagogiske sammenhænge. Mens Claus Holm peger på flowpædagogikkens forkærlighed for nydelsen – også den nydelsesfulde modstand, så fremhæver Hans Henrik Knoop det helt forkerte i at betragte flow-tilstanden som stående i modsætning til krævende udfordringer. Han siger, "... det er jo altså netop ’modgang, der gør stærk’, når man er i flow – uanset hvad man beskæftiger sig med. Hvis man eksempelvis er i flow under sport, er modstanderen som bekendt ude på at få én til at tabe – det er da modgang, som er til at forstå".

KW - flow

KW - lykkepædagogik

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 47

SP - 2

EP - 9

JO - Vera : tidsskrift for pædagoger

JF - Vera : tidsskrift for pædagoger

SN - 1397-4157

ER -