Abstract
Øget anvendelse af brugerdeltagelse på frilandsmuseerne har skabt et behov for at betragte den konkrete formidlingssituation mellem museet og dets brugere som en cirkulær betydningsproces. Den traditionelle måde at se den betydningsskabende proces, som værk-recipient forhold, rummer ikke umiddelbart tilstrækkelige muligheder, når det gælder om at se selve publikumsdeltagelsen som væsentlig for den betydning, som skabes i mødet. Med udgangspunkt i en dramatiseret rundvisning ved frilandsmuseet Den Gamle By i Aarhus set i forhold til en dramatiseret rundvisning ved Warwick Castle i England, vil artiklen fokusere på at afdække, hvordan brugerens deltagelse bidrager til den betydningsproces, som frilandsmuseernes formidlingsstrategi sætter i gang.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Peripeti - tidsskrift for dramaturgiske studier |
Nummer | 15 |
Sider (fra-til) | 31 |
Antal sider | 39 |
ISSN | 1604-0325 |
Status | Udgivet - 2011 |
Emneord
- Levendegørelse
- publikumsdeltagelse