Learnerpositioner, andetsprogsbrug og deltagelsesforhandlinger

Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

At deltage i interaktionelle sammenhænge som andetsprogsbruger er ikke alene et spørgsmål om at forstå, hvad der bliver talt om, og selv at gøre sig forståelig. Det er også et spørgsmål om at blive hørt og anerkendt som legitim sprogbruger på et nyt sprog (Miller 1999). Fra dette perspektiv vil jeg i dette paper rette den analytiske opmærksomhed på learnerpositionen i klasserumsinteraktioner, der involverer sprogbrugere, for hvem kommunikationssproget er et andetsprog. Data stammer fra det igangværende tiårige studie af literacy og sproglig diversitet, Tegn på sprog (2008-2018), der finder sted i fem flersprogede klasserum forskellige steder i Danmark, og som med udgangspunkt i et socialsemiotisk perspektiv på skriftsprogstilegnelse som betydningsdannelse blandt andet undersøger de komplekse processer, der er involveret i flersprogede børns læringsprocesser. Mit paper tager afsæt i den forskergenererede aktivitet, som vi i forskningsgruppen med inspiration fra dictogloss’en (Wajnryb 1990) har døbt Legogloss, og som involverer læsning og rekonstruktion af en skriftlig tekst. Aktiviteten er tilrettelagt med det formål at få indsigt i børnenes betydningsdannelsesprocesser under læse- og rekonstruktionsprocessen og at initiere samtaler om børnenes egne perspektiver på processerne. Gennem udvalgte videooptagelser af denne aktivitet, der blev gennemført i grupper på tre, da børnene gik i 6. klasse, undersøges, hvordan learnerpositioner bringes i spil og forhandles i samspil med andre subjektpositioner. Analysen vil vise, hvordan learnerpositionen på én gang er kilde til potential utryghed og platform for deltagelse i interaktionen på egne præmisser.

Miller, J. (1999). Becoming audible: Social identity and second language use. Journal of Intercultural Studies 20(2), 149-165.
Wajnryb, R. (1990). Grammar Dictation. Oxford: Oxford University Press.
OriginalsprogDansk
Udgivelsesår2017
Antal sider11
StatusUdgivet - 2017
BegivenhedNordand 13: Nordens språk som andraspråk 13 - Vaasa Universitet, Vasa, Finland
Varighed: 7 jun. 20179 jun. 2017

Konference

KonferenceNordand 13
LokationVaasa Universitet
LandFinland
ByVasa
Periode07/06/201709/06/2017

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 114127296