Langsommelighed og opmærksomhed ind i matematikundervisningen

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

I denne artikel fortæller jeg om numeracy (på dansk numeralitet) og matematisk forståelse og de mange betydninger, der historisk og aktuelt er blevet lagt i de to begreber. Jeg skitserer også nogle farer, der kan ligge i at benytte nogle af disse betydninger, og jeg giver anbefalinger til, hvad pædagoger i dagtilbud og indskoling, børnehaveklasseledere og lærere kan lægge vægt på og søge at undgå, når de samtaler med børnene om numeralitet og matematisk forståelse ud fra gængse matematikopgaver og ud fra aktiviteter, der eksplicit styrker matematisk opmærksomhed (opgave- og opmærksomheds-paradigme).
OriginalsprogDansk
TidsskriftViden om Literacy
Nummer22
Sider (fra-til)28-36
Antal sider9
ISSN2245-2761
StatusUdgivet - 2017

Bibliografisk note

L1T3R4CY – literacy og numeracy i børnehave og indskoling, s. 28-36. Viden om Literacy nr. 22. UCC: Nationalt Videncenter for Læsning.

    Forskningsområder

  • Numeracy development, Matematikhuller, Indskoling, Små børns læring, Grundskole, Læring, Matematik-didaktik

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 121669965