Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Landskabet som verdensbillede: Naturafbildning og kulturel evolution i Vesten fra hulemalerierne til den tidlige modernitet

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportDoktordisputats

Standard

Landskabet som verdensbillede : Naturafbildning og kulturel evolution i Vesten fra hulemalerierne til den tidlige modernitet. / Wamberg, Jacob.

Århus : Passepartout, 2005. 909 s. (Passepartouts Særskriftserie).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportDoktordisputats

Harvard

APA

CBE

MLA

Vancouver

Author

Bibtex

@phdthesis{5b4ea5a0a9d511dabee902004c4f4f50,
title = "Landskabet som verdensbillede: Naturafbildning og kulturel evolution i Vesten fra hulemalerierne til den tidlige modernitet",
abstract = "Denne bog pr{\ae}senterer et nyt og omfattende bud p{\aa}, hvordan landskaber i vestlig billedkunst lader sig tolke i forhold til de kulturer, der skabte dem. Dens afs{\ae}t er et hidtil uudforsket udviklingsm{\o}nster, der pr{\ae}ger landskabsskildringen fra hulemalerierne i {\ae}ldre stenalder frem til 1800-tallets modernitet. Gennem en strukturalistisk sammenligning mellem dette m{\o}nster og yderligere tre analysefelter - selvbevidsthed, socialt betinget naturforst{\aa}else og verdensbillede - fremskrives et fascinerende indblik i kulturens makrohistoriske organisation, og der pl{\ae}deres ikke mindst for den kontroversielle tanke, at kulturen p{\aa} et vist iagttagelsesniveau er pr{\ae}get af en retningsbestemt evolution. Landskabsbilledets trinvise fremh{\ae}velse af et synspunkt afl{\ae}ses s{\aa}ledes som tegn p{\aa}, hvordan selvbevidstheden - ideen om et jeg, der st{\aa}r uden for naturen - udvikles. Og i de r{\aa} klippegrunde og farvestr{\aa}lende himle, der introduceres i oldtidens og middelalderens landskabsbilleder, findes et vidnesbyrd for, hvordan kosmos udspaltes i en kaotisk Moder Jord og en uforg{\ae}ngelig, maskulin himmel. Endelig p{\aa}viser bogen, at landskabsbilleders indlemmelse eller udelukkelse af kultiveringsspor (fx marker, veje, hegn) er afh{\ae}ngig af, hvad magthaverne t{\ae}nker om det fysiske arbejde.",
keywords = "Landskabsbilleder, kulturel evolution, Landscape imagery, cultural evolution",
author = "Jacob Wamberg",
year = "2005",
language = "Dansk",
series = "Passepartouts S{\ae}rskriftserie",
publisher = "Passepartout",

}

RIS

TY - THES

T1 - Landskabet som verdensbillede

T2 - Naturafbildning og kulturel evolution i Vesten fra hulemalerierne til den tidlige modernitet

AU - Wamberg, Jacob

PY - 2005

Y1 - 2005

N2 - Denne bog præsenterer et nyt og omfattende bud på, hvordan landskaber i vestlig billedkunst lader sig tolke i forhold til de kulturer, der skabte dem. Dens afsæt er et hidtil uudforsket udviklingsmønster, der præger landskabsskildringen fra hulemalerierne i ældre stenalder frem til 1800-tallets modernitet. Gennem en strukturalistisk sammenligning mellem dette mønster og yderligere tre analysefelter - selvbevidsthed, socialt betinget naturforståelse og verdensbillede - fremskrives et fascinerende indblik i kulturens makrohistoriske organisation, og der plæderes ikke mindst for den kontroversielle tanke, at kulturen på et vist iagttagelsesniveau er præget af en retningsbestemt evolution. Landskabsbilledets trinvise fremhævelse af et synspunkt aflæses således som tegn på, hvordan selvbevidstheden - ideen om et jeg, der står uden for naturen - udvikles. Og i de rå klippegrunde og farvestrålende himle, der introduceres i oldtidens og middelalderens landskabsbilleder, findes et vidnesbyrd for, hvordan kosmos udspaltes i en kaotisk Moder Jord og en uforgængelig, maskulin himmel. Endelig påviser bogen, at landskabsbilleders indlemmelse eller udelukkelse af kultiveringsspor (fx marker, veje, hegn) er afhængig af, hvad magthaverne tænker om det fysiske arbejde.

AB - Denne bog præsenterer et nyt og omfattende bud på, hvordan landskaber i vestlig billedkunst lader sig tolke i forhold til de kulturer, der skabte dem. Dens afsæt er et hidtil uudforsket udviklingsmønster, der præger landskabsskildringen fra hulemalerierne i ældre stenalder frem til 1800-tallets modernitet. Gennem en strukturalistisk sammenligning mellem dette mønster og yderligere tre analysefelter - selvbevidsthed, socialt betinget naturforståelse og verdensbillede - fremskrives et fascinerende indblik i kulturens makrohistoriske organisation, og der plæderes ikke mindst for den kontroversielle tanke, at kulturen på et vist iagttagelsesniveau er præget af en retningsbestemt evolution. Landskabsbilledets trinvise fremhævelse af et synspunkt aflæses således som tegn på, hvordan selvbevidstheden - ideen om et jeg, der står uden for naturen - udvikles. Og i de rå klippegrunde og farvestrålende himle, der introduceres i oldtidens og middelalderens landskabsbilleder, findes et vidnesbyrd for, hvordan kosmos udspaltes i en kaotisk Moder Jord og en uforgængelig, maskulin himmel. Endelig påviser bogen, at landskabsbilleders indlemmelse eller udelukkelse af kultiveringsspor (fx marker, veje, hegn) er afhængig af, hvad magthaverne tænker om det fysiske arbejde.

KW - Landskabsbilleder, kulturel evolution

KW - Landscape imagery, cultural evolution

M3 - Doktordisputats

T3 - Passepartouts Særskriftserie

BT - Landskabet som verdensbillede

PB - Passepartout

CY - Århus

ER -