Læringsmål I literacyperspektiv: en replik til artiklerne af I. Carlgren og P. Hobel

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  • Jesper Bremholm
Artiklen drøfter hvad et literacyperspektiv kan bibringe diskussionen om læringsmål og læringsmålsstyret undervisning. Afsættet er den påfaldende modsætning i artiklerne af Carlgren og Hobel i dette nummer af Cursiv at læringsmål udlægges som henholdsvis årsagen til og løsningen på det samme grundlæggende fagdidaktiske problem: faglig undervisning der ikke lever op til fagets overordnede (for)mål og dannelsesopgave. I artiklen argumenterer jeg for at literacy-perspektivet kan kaste lys over at denne umiddelbare modsætning i realiteten baserer sig på en fælles bagvedliggende problematik af en mere generel karakter relateret til læreres faglige og fagdidaktiske literacybevidsthed.
OriginalsprogDansk
BogserieCursiv
Nummer19
Sider (fra-til)159-174
Antal sider16
ISSN1901-8878
StatusUdgivet - 2016

    Forskningsområder

  • Literacy, faglig literacy, disciplinary literacy, content area literacy, læringsmål, læringsmålsstyret undervisning, synlig læring, Måling, Læring og læringsmiljøer

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 99589296