Læreruddannelsens vidensgrundlag efter reformen

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Med udgangspunkt i Basil Bernsteins teori om viden, kompetence og performance, diskuterer artiklen det, den betegner som læreruddannelses vidensgrundlag. Det konkrete udgangspunkt er bekendtgørelsen for uddannelseselementet Almen undervisningskompetence (fra 2013-reformen), som sammenlignes med det tilsvarende fag i den tidligere læreruddannelse, Almen didaktik. Via denne sammenligning argumenteres der for, at læreruddannelsens vidensgrundlag ikke har bevæget sig i retning af det øgede fokus på kompetence, som ligger i uddannelsens aktuelle selvbeskrivelse - men derimod har bevæget sig i retning af et øget fokus på performance.
Videre argumenteres der for, at det fokus på generiske kompetencer, som
tilstræbes via bevægelsen mod kompetencer, ikke vil kræve mindre, men et større fokus på domænespecifik viden.
OriginalsprogDansk
TidsskriftStudier i læreruddannelse og -profession
Vol/bind4
Nummer1
Sider (fra-til)182-206
Antal sider24
StatusUdgivet - dec. 2019

    Forskningsområder

  • vidensgrundlag, viden, kompetence, performance, Bernstein, læreruddannelse, reform

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 174091803