Lærerfaglighed, inklusion og differentiering: Pædagogiske lektionsstudier í praksis

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

Bogen formidler et to-årigt forskningsprojekt med fokus på inklusion og differentiering. Forskningsprojektet har været delt ind i to faser. Første fase er en klassisk praksisforskning (Pierre Bourdieu) med fokus på in- og eksklusionsprocesser i skolen. Den anden fase af forskningsprojektet er en samarbejdende forskningsproces, der trækker på lektionstudier og har fokus på at forske i undervisningsudvikling. Forskningsprojeket har fundet, at skolens udfordring ikke er endnu dygtigere lærere. Skolens udfordring er, at individuelle elever og individuelle elever i vanskeligheder samt børnfællesskabet ikke inkluderes i lærerens perspektiv på sin praksis. Differentiering af undervisningen og inklusion af elever i individuelle vanskeligheder har været på den skolepolitiske dagsorden i flere artier. Forskningen, som formidles i bogen viser, at det endnu ikke er lykkekedes at realisere visionerne. I forskningsprojektets anden del undersøges det, hvor åbningerne er i forhold til at arbejde med de to foki. Svaret herpå bliver flerfagligt samarbejde og en faglighed, der har fokus på individuelle børn, børnenes stemmer og deltagelse og på børnefællesskabet.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedFrederiksberg
ForlagSamfundslitteratur
Antal sider219
ISBN (Trykt) 9788759322192
ISBN (Elektronisk)9788759326152
StatusUdgivet - 2016

    Forskningsområder

  • Inklusion, Lærerprofession

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 95171995