Læreres faglige blik på eleverne i klassen og det fraværende blik på børn

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Standard

Læreres faglige blik på eleverne i klassen og det fraværende blik på børn. / Lotte Hedegaard-Sørensen & Sine Penthin Grumløse.

Professionelle blikke på den anden: når fortællinger forandrer identiteter. red. / Charlotte Glintborg; Lotte Hedegaard-Sørensen; Birgit Kirkebæk. Frederiksberg : Frydenlund Academic, 2018. s. 186-205 8.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Harvard

Lotte Hedegaard-Sørensen & Sine Penthin Grumløse 2018, Læreres faglige blik på eleverne i klassen og det fraværende blik på børn. i C Glintborg, L Hedegaard-Sørensen & B Kirkebæk (red), Professionelle blikke på den anden: når fortællinger forandrer identiteter., 8, Frydenlund Academic, Frederiksberg, s. 186-205.

APA

Lotte Hedegaard-Sørensen & Sine Penthin Grumløse (2018). Læreres faglige blik på eleverne i klassen og det fraværende blik på børn. I C. Glintborg, L. Hedegaard-Sørensen, & B. Kirkebæk (red.), Professionelle blikke på den anden: når fortællinger forandrer identiteter (s. 186-205). [8] Frederiksberg: Frydenlund Academic.

CBE

Lotte Hedegaard-Sørensen & Sine Penthin Grumløse. 2018. Læreres faglige blik på eleverne i klassen og det fraværende blik på børn. Glintborg C, Hedegaard-Sørensen L, Kirkebæk B, red. I Professionelle blikke på den anden: når fortællinger forandrer identiteter. Frederiksberg: Frydenlund Academic. s. 186-205.

MLA

Lotte Hedegaard-Sørensen & Sine Penthin Grumløse "Læreres faglige blik på eleverne i klassen og det fraværende blik på børn"., Glintborg, Charlotte Hedegaard-Sørensen, Lotte Kirkebæk, Birgit (red.). Professionelle blikke på den anden: når fortællinger forandrer identiteter. Kapitel 12, Frederiksberg: Frydenlund Academic. 2018, 186-205.

Vancouver

Lotte Hedegaard-Sørensen & Sine Penthin Grumløse. Læreres faglige blik på eleverne i klassen og det fraværende blik på børn. I Glintborg C, Hedegaard-Sørensen L, Kirkebæk B, red., Professionelle blikke på den anden: når fortællinger forandrer identiteter. Frederiksberg: Frydenlund Academic. 2018. s. 186-205. 8

Author

Lotte Hedegaard-Sørensen & Sine Penthin Grumløse. / Læreres faglige blik på eleverne i klassen og det fraværende blik på børn. Professionelle blikke på den anden: når fortællinger forandrer identiteter. red. / Charlotte Glintborg ; Lotte Hedegaard-Sørensen ; Birgit Kirkebæk. Frederiksberg : Frydenlund Academic, 2018. s. 186-205

Bibtex

@inbook{ba8eab0708bb4c84aa2bf63dca5a4ae5,
title = "L{\ae}reres faglige blik p{\aa} eleverne i klassen og det frav{\ae}rende blik p{\aa} b{\o}rn",
abstract = "I dette kapitel fokuserer vi p{\aa} l{\ae}reres forestillinger om deres opgave og m{\aa}den disse kommer til syne i deres praksis. Vi viser, at l{\ae}rere fanges i et krydspres mellem to dominerende fort{\ae}llinger om skolens v{\ae}sentlige rolle: Fort{\ae}llingen om inklusion og fort{\ae}llingen om l{\ae}ringsudbytte. L{\ae}rere, der arbejder i folkeskolen omgives af fort{\ae}llinger om, at b{\o}rn i forskellige vanskeligheder skal inkluderes i almenundervisningen og af fort{\ae}llinger om et samfundsm{\ae}ssigt behov for et optimeret l{\ae}ringsudbytte for alle elever. Vi har i et forskningsprojekt om l{\ae}reres faglighed ’L{\ae}rerfaglighed, inklusion og differentiering (Hedegaard-S{\o}rensen og Gruml{\o}se, 2016) fokuseret p{\aa}, hvordan l{\ae}rere forst{\aa}r deres arbejde og faglighed i ord og handling og hvad det s{\ae}tter af betingelser for b{\o}rns deltagelse. Det viser sig, at l{\ae}rerens forestillinger om l{\ae}rergerningen producerer en praksis, der ekskluderer p{\aa} trods af formulerede hensigter om inklusion. Som en konsekvens af m{\aa}den, l{\ae}rere forst{\aa}r deres arbejde p{\aa}, retter l{\ae}rernes undervisning sig mod “de fleste”, og nogle b{\o}rn lades ude af syne. Nogle b{\o}rn f{\aa}r tildelt en ’udenforposition’ som ikke-deltagere. Vi ser s{\aa}ledes, hvordan fort{\ae}llingen om inklusion bliver en ekskluderende praksis.",
keywords = "Eksklusion, Fort{\ae}lling, Feltarbejde, L{\ae}rerfaglighed, Grundskole, Inklusion, L{\ae}ring, L{\ae}rerprofession",
author = "Lotte Hedegaard-S{\o}rensen and Gruml{\o}se, {Sine Penthin} and {Lotte Hedegaard-S{\o}rensen & Sine Penthin Gruml{\o}se}",
year = "2018",
language = "Dansk",
isbn = "9788771187793",
pages = "186--205",
editor = "Charlotte Glintborg and Lotte Hedegaard-S{\o}rensen and Birgit Kirkeb{\ae}k",
booktitle = "Professionelle blikke p{\aa} den anden",
publisher = "Frydenlund Academic",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Læreres faglige blik på eleverne i klassen og det fraværende blik på børn

AU - Hedegaard-Sørensen, Lotte

AU - Grumløse, Sine Penthin

AU - Lotte Hedegaard-Sørensen & Sine Penthin Grumløse

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - I dette kapitel fokuserer vi på læreres forestillinger om deres opgave og måden disse kommer til syne i deres praksis. Vi viser, at lærere fanges i et krydspres mellem to dominerende fortællinger om skolens væsentlige rolle: Fortællingen om inklusion og fortællingen om læringsudbytte. Lærere, der arbejder i folkeskolen omgives af fortællinger om, at børn i forskellige vanskeligheder skal inkluderes i almenundervisningen og af fortællinger om et samfundsmæssigt behov for et optimeret læringsudbytte for alle elever. Vi har i et forskningsprojekt om læreres faglighed ’Lærerfaglighed, inklusion og differentiering (Hedegaard-Sørensen og Grumløse, 2016) fokuseret på, hvordan lærere forstår deres arbejde og faglighed i ord og handling og hvad det sætter af betingelser for børns deltagelse. Det viser sig, at lærerens forestillinger om lærergerningen producerer en praksis, der ekskluderer på trods af formulerede hensigter om inklusion. Som en konsekvens af måden, lærere forstår deres arbejde på, retter lærernes undervisning sig mod “de fleste”, og nogle børn lades ude af syne. Nogle børn får tildelt en ’udenforposition’ som ikke-deltagere. Vi ser således, hvordan fortællingen om inklusion bliver en ekskluderende praksis.

AB - I dette kapitel fokuserer vi på læreres forestillinger om deres opgave og måden disse kommer til syne i deres praksis. Vi viser, at lærere fanges i et krydspres mellem to dominerende fortællinger om skolens væsentlige rolle: Fortællingen om inklusion og fortællingen om læringsudbytte. Lærere, der arbejder i folkeskolen omgives af fortællinger om, at børn i forskellige vanskeligheder skal inkluderes i almenundervisningen og af fortællinger om et samfundsmæssigt behov for et optimeret læringsudbytte for alle elever. Vi har i et forskningsprojekt om læreres faglighed ’Lærerfaglighed, inklusion og differentiering (Hedegaard-Sørensen og Grumløse, 2016) fokuseret på, hvordan lærere forstår deres arbejde og faglighed i ord og handling og hvad det sætter af betingelser for børns deltagelse. Det viser sig, at lærerens forestillinger om lærergerningen producerer en praksis, der ekskluderer på trods af formulerede hensigter om inklusion. Som en konsekvens af måden, lærere forstår deres arbejde på, retter lærernes undervisning sig mod “de fleste”, og nogle børn lades ude af syne. Nogle børn får tildelt en ’udenforposition’ som ikke-deltagere. Vi ser således, hvordan fortællingen om inklusion bliver en ekskluderende praksis.

KW - Eksklusion

KW - Fortælling

KW - Feltarbejde

KW - Lærerfaglighed

KW - Grundskole

KW - Inklusion

KW - Læring

KW - Lærerprofession

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 9788771187793

SP - 186

EP - 205

BT - Professionelle blikke på den anden

A2 - Glintborg, Charlotte

A2 - Hedegaard-Sørensen, Lotte

A2 - Kirkebæk, Birgit

PB - Frydenlund Academic

CY - Frederiksberg

ER -