Lærererfaringer og gode råd: september 2017 - Relationskompetence og klasseledelse i gymnasiet - et aktionsforskningsprojekt.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

Standard

Lærererfaringer og gode råd : september 2017 - Relationskompetence og klasseledelse i gymnasiet - et aktionsforskningsprojekt. / Lund, Lea (Redaktør); Boie, Mette Alma Kjærsholm (Redaktør).

Aarhus : Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet, 2017. 101 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

Harvard

Lund, L & Boie, MAK (red) 2017, Lærererfaringer og gode råd: september 2017 - Relationskompetence og klasseledelse i gymnasiet - et aktionsforskningsprojekt. Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet, Aarhus.

APA

Lund, L., & Boie, M. A. K. (red.) (2017). Lærererfaringer og gode råd: september 2017 - Relationskompetence og klasseledelse i gymnasiet - et aktionsforskningsprojekt. Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet.

CBE

Lund L, Boie MAK, red. 2017. Lærererfaringer og gode råd: september 2017 - Relationskompetence og klasseledelse i gymnasiet - et aktionsforskningsprojekt. Aarhus: Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet. 101 s.

MLA

Lund, Lea og Mette Alma Kjærsholm Boie, redaktører Lærererfaringer og gode råd: september 2017 - Relationskompetence og klasseledelse i gymnasiet - et aktionsforskningsprojekt. Aarhus: Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet. 2017.

Vancouver

Lund L, (ed.), Boie MAK, (ed.). Lærererfaringer og gode råd: september 2017 - Relationskompetence og klasseledelse i gymnasiet - et aktionsforskningsprojekt. Aarhus: Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet, 2017. 101 s.

Author

Lund, Lea (Redaktør) ; Boie, Mette Alma Kjærsholm (Redaktør). / Lærererfaringer og gode råd : september 2017 - Relationskompetence og klasseledelse i gymnasiet - et aktionsforskningsprojekt. Aarhus : Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet, 2017. 101 s.

Bibtex

@book{8bdf3b46c54b4cb0a3e048b4afb0c2fa,
title = "L{\ae}rererfaringer og gode r{\aa}d: september 2017 - Relationskompetence og klasseledelse i gymnasiet - et aktionsforskningsprojekt.",
abstract = "ROK-projektet (Relationskompetence og Klasseledelse i gymnasiet) er et aktionsforskningsprojekt som er gennemf{\o}rt p{\aa} Randers Statsskole og Handelsgymnasiet Skive. Seksten l{\ae}rere har deltaget, otte fra hver af de to skoler, og der er forskere tilknyttet fra Aarhus universitet og Aalborg Universitet. Projektet startede i september 2014. Der blev holdt midtvejskonference den 1. november 2015. Alle projektets publikationer foreligger ved slutkonferencen 19. september 2017.Denne l{\ae}rer-erfaringsbog er redigeret af forskerne p{\aa} ROK-projektet Lea Lund og Mette Boie og indeholder to dele.I bogens f{\o}rste del pr{\ae}senterer forskningsleder, Lea Lund, den teoretiske baggrund for ROK-projektet, for at give l{\ae}seren den ramme, som l{\ae}rerne ofte t{\ae}nker ud fra, n{\aa}r de beskriver deres aktioner i klasserne i bogens anden del.I bogens f{\o}rste del freml{\ae}gges s{\aa}ledes kort ROK-projektets elementer og projektets forst{\aa}else af relationskompetence og klasseledelse samt The model for Interpersonal Teacher Behavior (MITB), der ligger bag udviklingen af sp{\o}rgeskemaet: Questionnaire on Teachers Interaction (QTI), som ogs{\aa} er et element af ROK-projektet.Bogens anden del indeholder 14 inspirerende kapitler skrevet af ROK-projektets l{\ae}rere. Hvert kapitel afsluttes med l{\ae}rerens gode r{\aa}d. Kapitlerne er inddelt i fem temaer:• Styring og rammer• Den gode timestart• Elevmotivation og positivt l{\ae}ringsmilj{\o}• Klasserummets fysiske muligheder• QTI – erfaringer fra et l{\ae}rerperspektivL{\ae}rerne har f{\aa}et til opgave at skrive om deres erfaringer til andre gymnasiel{\ae}rere. L{\ae}rerne har selv valgt fokus, og derudfra er der opst{\aa}et ovenst{\aa}ende fem temaer. L{\ae}rerne videregiver heri b{\aa}de udfordringer og succesoplevelser samt gode r{\aa}d fra deres deltagelse i ROK-projektet, som forh{\aa}bentligt kan st{\o}tte og inspirere andre l{\ae}rere, der har fokus p{\aa} det relationsp{\ae}dagogiske arbejde og klasserumsledelse i gymnasiet. Jeg vil gerne benytte lejligheden til at takke alle deltagende l{\ae}rer for det positive engagement og ikke mindst for jeres skrivelyst og formidlingsinteresse i denne bog. Det har v{\ae}ret fantastisk at arbejde sammen med jer.Lea Lund,Forskningsleder p{\aa} ROK-projektetCUDiM, Aarhus Universitet",
keywords = "L{\ae}rererfaringer, Relationskompetence, klasseledelse, L{\ae}rerudvikling, Didaktisk udvikling",
editor = "Lea Lund and Boie, {Mette Alma Kj{\ae}rsholm}",
year = "2017",
month = sep,
day = "19",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7684-638-1 ",
publisher = "Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet",

}

RIS

TY - RPRT

T1 - Lærererfaringer og gode råd

T2 - september 2017 - Relationskompetence og klasseledelse i gymnasiet - et aktionsforskningsprojekt.

A2 - Lund, Lea

A2 - Boie, Mette Alma Kjærsholm

PY - 2017/9/19

Y1 - 2017/9/19

N2 - ROK-projektet (Relationskompetence og Klasseledelse i gymnasiet) er et aktionsforskningsprojekt som er gennemført på Randers Statsskole og Handelsgymnasiet Skive. Seksten lærere har deltaget, otte fra hver af de to skoler, og der er forskere tilknyttet fra Aarhus universitet og Aalborg Universitet. Projektet startede i september 2014. Der blev holdt midtvejskonference den 1. november 2015. Alle projektets publikationer foreligger ved slutkonferencen 19. september 2017.Denne lærer-erfaringsbog er redigeret af forskerne på ROK-projektet Lea Lund og Mette Boie og indeholder to dele.I bogens første del præsenterer forskningsleder, Lea Lund, den teoretiske baggrund for ROK-projektet, for at give læseren den ramme, som lærerne ofte tænker ud fra, når de beskriver deres aktioner i klasserne i bogens anden del.I bogens første del fremlægges således kort ROK-projektets elementer og projektets forståelse af relationskompetence og klasseledelse samt The model for Interpersonal Teacher Behavior (MITB), der ligger bag udviklingen af spørgeskemaet: Questionnaire on Teachers Interaction (QTI), som også er et element af ROK-projektet.Bogens anden del indeholder 14 inspirerende kapitler skrevet af ROK-projektets lærere. Hvert kapitel afsluttes med lærerens gode råd. Kapitlerne er inddelt i fem temaer:• Styring og rammer• Den gode timestart• Elevmotivation og positivt læringsmiljø• Klasserummets fysiske muligheder• QTI – erfaringer fra et lærerperspektivLærerne har fået til opgave at skrive om deres erfaringer til andre gymnasielærere. Lærerne har selv valgt fokus, og derudfra er der opstået ovenstående fem temaer. Lærerne videregiver heri både udfordringer og succesoplevelser samt gode råd fra deres deltagelse i ROK-projektet, som forhåbentligt kan støtte og inspirere andre lærere, der har fokus på det relationspædagogiske arbejde og klasserumsledelse i gymnasiet. Jeg vil gerne benytte lejligheden til at takke alle deltagende lærer for det positive engagement og ikke mindst for jeres skrivelyst og formidlingsinteresse i denne bog. Det har været fantastisk at arbejde sammen med jer.Lea Lund,Forskningsleder på ROK-projektetCUDiM, Aarhus Universitet

AB - ROK-projektet (Relationskompetence og Klasseledelse i gymnasiet) er et aktionsforskningsprojekt som er gennemført på Randers Statsskole og Handelsgymnasiet Skive. Seksten lærere har deltaget, otte fra hver af de to skoler, og der er forskere tilknyttet fra Aarhus universitet og Aalborg Universitet. Projektet startede i september 2014. Der blev holdt midtvejskonference den 1. november 2015. Alle projektets publikationer foreligger ved slutkonferencen 19. september 2017.Denne lærer-erfaringsbog er redigeret af forskerne på ROK-projektet Lea Lund og Mette Boie og indeholder to dele.I bogens første del præsenterer forskningsleder, Lea Lund, den teoretiske baggrund for ROK-projektet, for at give læseren den ramme, som lærerne ofte tænker ud fra, når de beskriver deres aktioner i klasserne i bogens anden del.I bogens første del fremlægges således kort ROK-projektets elementer og projektets forståelse af relationskompetence og klasseledelse samt The model for Interpersonal Teacher Behavior (MITB), der ligger bag udviklingen af spørgeskemaet: Questionnaire on Teachers Interaction (QTI), som også er et element af ROK-projektet.Bogens anden del indeholder 14 inspirerende kapitler skrevet af ROK-projektets lærere. Hvert kapitel afsluttes med lærerens gode råd. Kapitlerne er inddelt i fem temaer:• Styring og rammer• Den gode timestart• Elevmotivation og positivt læringsmiljø• Klasserummets fysiske muligheder• QTI – erfaringer fra et lærerperspektivLærerne har fået til opgave at skrive om deres erfaringer til andre gymnasielærere. Lærerne har selv valgt fokus, og derudfra er der opstået ovenstående fem temaer. Lærerne videregiver heri både udfordringer og succesoplevelser samt gode råd fra deres deltagelse i ROK-projektet, som forhåbentligt kan støtte og inspirere andre lærere, der har fokus på det relationspædagogiske arbejde og klasserumsledelse i gymnasiet. Jeg vil gerne benytte lejligheden til at takke alle deltagende lærer for det positive engagement og ikke mindst for jeres skrivelyst og formidlingsinteresse i denne bog. Det har været fantastisk at arbejde sammen med jer.Lea Lund,Forskningsleder på ROK-projektetCUDiM, Aarhus Universitet

KW - Lærererfaringer

KW - Relationskompetence

KW - klasseledelse

KW - Lærerudvikling

KW - Didaktisk udvikling

M3 - Rapport

SN - 978-87-7684-638-1

BT - Lærererfaringer og gode råd

PB - Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet

CY - Aarhus

ER -