Lærererfaringer og gode råd: september 2017 - Relationskompetence og klasseledelse i gymnasiet - et aktionsforskningsprojekt.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

Dokumenter

ROK-projektet (Relationskompetence og Klasseledelse i gymnasiet) er et aktionsforskningsprojekt som er gennemført på Randers Statsskole og Handelsgymnasiet Skive. Seksten lærere har deltaget, otte fra hver af de to skoler, og der er forskere tilknyttet fra Aarhus universitet og Aalborg Universitet. Projektet startede i september 2014. Der blev holdt midtvejskonference den 1. november 2015. Alle projektets publikationer foreligger ved slutkonferencen 19. september 2017.

Denne lærer-erfaringsbog er redigeret af forskerne på ROK-projektet Lea Lund og Mette Boie og indeholder to dele.

I bogens første del præsenterer forskningsleder, Lea Lund, den teoretiske baggrund for ROK-projektet, for at give læseren den ramme, som lærerne ofte tænker ud fra, når de beskriver deres aktioner i klasserne i bogens anden del.

I bogens første del fremlægges således kort ROK-projektets elementer og projektets forståelse af relationskompetence og klasseledelse samt The model for Interpersonal Teacher Behavior (MITB), der ligger bag udviklingen af spørgeskemaet: Questionnaire on Teachers Interaction (QTI), som også er et element af ROK-projektet.

Bogens anden del indeholder 14 inspirerende kapitler skrevet af ROK-projektets lærere. Hvert kapitel afsluttes med lærerens gode råd. Kapitlerne er inddelt i fem temaer:
• Styring og rammer
• Den gode timestart
• Elevmotivation og positivt læringsmiljø
• Klasserummets fysiske muligheder
• QTI – erfaringer fra et lærerperspektiv

Lærerne har fået til opgave at skrive om deres erfaringer til andre gymnasielærere. Lærerne har selv valgt fokus, og derudfra er der opstået ovenstående fem temaer. Lærerne videregiver heri både udfordringer og succesoplevelser samt gode råd fra deres deltagelse i ROK-projektet, som forhåbentligt kan støtte og inspirere andre lærere, der har fokus på det relationspædagogiske arbejde og klasserumsledelse i gymnasiet. Jeg vil gerne benytte lejligheden til at takke alle deltagende lærer for det positive engagement og ikke mindst for jeres skrivelyst og formidlingsinteresse i denne bog. Det har været fantastisk at arbejde sammen med jer.

Lea Lund,
Forskningsleder på ROK-projektet
CUDiM, Aarhus Universitet
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedAarhus
ForlagCenter for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet
Antal sider101
ISBN (Trykt)978-87-7684-638-1
ISBN (Elektronisk)978-87-7684-637-4
StatusUdgivet - 19 sep. 2017

    Forskningsområder

  • Lærererfaringer, Relationskompetence, klasseledelse, Lærerudvikling, Didaktisk udvikling

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Aktiviteter

Projekter

Download-statistik

Ingen data tilgængelig

ID: 117889506