Lærerens didaktiske vokabular: at skabe sammenhæng mellem undervisningens intention og udførelse

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Standard

Lærerens didaktiske vokabular : at skabe sammenhæng mellem undervisningens intention og udførelse. / Lund, Lea.

Formålsdrevet undervisning. red. / Ane Qvortrup. Frederikshavn : Dafolo, 2019. s. 163-184 (Undervisning og læring).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Harvard

Lund, L 2019, Lærerens didaktiske vokabular: at skabe sammenhæng mellem undervisningens intention og udførelse. i A Qvortrup (red.), Formålsdrevet undervisning. Dafolo, Frederikshavn, Undervisning og læring, s. 163-184.

APA

Lund, L. (2019). Lærerens didaktiske vokabular: at skabe sammenhæng mellem undervisningens intention og udførelse. I A. Qvortrup (red.), Formålsdrevet undervisning (s. 163-184). Dafolo. Undervisning og læring

CBE

Lund L. 2019. Lærerens didaktiske vokabular: at skabe sammenhæng mellem undervisningens intention og udførelse. Qvortrup A, red. I Formålsdrevet undervisning. Frederikshavn: Dafolo. s. 163-184. (Undervisning og læring).

MLA

Lund, Lea "Lærerens didaktiske vokabular: at skabe sammenhæng mellem undervisningens intention og udførelse". Qvortrup, Ane (redaktører). Formålsdrevet undervisning. Kapitel 11, Frederikshavn: Dafolo. (Undervisning og læring). 2019, 163-184.

Vancouver

Lund L. Lærerens didaktiske vokabular: at skabe sammenhæng mellem undervisningens intention og udførelse. I Qvortrup A, red., Formålsdrevet undervisning. Frederikshavn: Dafolo. 2019. s. 163-184. (Undervisning og læring).

Author

Lund, Lea. / Lærerens didaktiske vokabular : at skabe sammenhæng mellem undervisningens intention og udførelse. Formålsdrevet undervisning. red. / Ane Qvortrup. Frederikshavn : Dafolo, 2019. s. 163-184 (Undervisning og læring).

Bibtex

@inbook{9eaa41012cee4d72b087a3f75ae1acb2,
title = "L{\ae}rerens didaktiske vokabular: at skabe sammenh{\ae}ng mellem undervisningens intention og udf{\o}relse",
abstract = "I kapitlet her illustrerer og argumenterer jeg for vigtigheden af at inddrage det at tale om sin m{\aa}de at t{\ae}nke undervisning p{\aa}. Det er vigtigt, at l{\ae}reren er i stand til at forandre sine forudindtagede forestillinger om undervisning for herved bedre at kunne sikre en sammenh{\ae}ng mellem intention og udf{\o}relse – b{\aa}de som l{\ae}rer i grundskolen og som l{\ae}rer p{\aa} ungdomsuddannelserne. Hvis man forst{\aa}r, hvordan man som l{\ae}rer r{\ae}sonnerer over undervisningen, s{\aa} kan man med denne indsigt g{\o}re det, der foreg{\aa}r i klasserummet, mere forst{\aa}eligt og synligt for sig selv og dermed g{\o}re det muligt at {\ae}ndre praksis til det bedre samt tilpasse praksis til forandringer. Dette kapitel henvender sig til praktiserende l{\ae}rere og l{\ae}rerstuderende dels i grundskolen, dels p{\aa} ungdomsuddannelserne og pr{\ae}senterer det at udforme {\textquoteright}praktiske argumenter{\textquoteright}. Kapitlet {\o}nsker at g{\o}re opm{\ae}rksom p{\aa}, at hvis man er sig bevidst om de holdninger, man bringer med sig ind i forberedelsen af undervisningen og med ind i klasserummet, s{\aa} har man ogs{\aa} et bedre afs{\ae}t for at korrigere sin undervisning. Uden denne didaktiske opm{\ae}rksomhed skabt via sproget er det banalt sagt sv{\ae}rt at tale om. ",
keywords = "Didaktisk vokabular, Practical arguments, praktiske argumenter, l{\ae}rerudvikling, Professionelle l{\ae}ringsf{\ae}llesskaber",
author = "Lea Lund",
year = "2019",
month = jan,
day = "30",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7160-579-2",
series = "Undervisning og l{\ae}ring",
publisher = "Dafolo",
pages = "163--184",
editor = "Ane Qvortrup",
booktitle = "Form{\aa}lsdrevet undervisning",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Lærerens didaktiske vokabular

T2 - at skabe sammenhæng mellem undervisningens intention og udførelse

AU - Lund, Lea

PY - 2019/1/30

Y1 - 2019/1/30

N2 - I kapitlet her illustrerer og argumenterer jeg for vigtigheden af at inddrage det at tale om sin måde at tænke undervisning på. Det er vigtigt, at læreren er i stand til at forandre sine forudindtagede forestillinger om undervisning for herved bedre at kunne sikre en sammenhæng mellem intention og udførelse – både som lærer i grundskolen og som lærer på ungdomsuddannelserne. Hvis man forstår, hvordan man som lærer ræsonnerer over undervisningen, så kan man med denne indsigt gøre det, der foregår i klasserummet, mere forståeligt og synligt for sig selv og dermed gøre det muligt at ændre praksis til det bedre samt tilpasse praksis til forandringer. Dette kapitel henvender sig til praktiserende lærere og lærerstuderende dels i grundskolen, dels på ungdomsuddannelserne og præsenterer det at udforme ’praktiske argumenter’. Kapitlet ønsker at gøre opmærksom på, at hvis man er sig bevidst om de holdninger, man bringer med sig ind i forberedelsen af undervisningen og med ind i klasserummet, så har man også et bedre afsæt for at korrigere sin undervisning. Uden denne didaktiske opmærksomhed skabt via sproget er det banalt sagt svært at tale om.

AB - I kapitlet her illustrerer og argumenterer jeg for vigtigheden af at inddrage det at tale om sin måde at tænke undervisning på. Det er vigtigt, at læreren er i stand til at forandre sine forudindtagede forestillinger om undervisning for herved bedre at kunne sikre en sammenhæng mellem intention og udførelse – både som lærer i grundskolen og som lærer på ungdomsuddannelserne. Hvis man forstår, hvordan man som lærer ræsonnerer over undervisningen, så kan man med denne indsigt gøre det, der foregår i klasserummet, mere forståeligt og synligt for sig selv og dermed gøre det muligt at ændre praksis til det bedre samt tilpasse praksis til forandringer. Dette kapitel henvender sig til praktiserende lærere og lærerstuderende dels i grundskolen, dels på ungdomsuddannelserne og præsenterer det at udforme ’praktiske argumenter’. Kapitlet ønsker at gøre opmærksom på, at hvis man er sig bevidst om de holdninger, man bringer med sig ind i forberedelsen af undervisningen og med ind i klasserummet, så har man også et bedre afsæt for at korrigere sin undervisning. Uden denne didaktiske opmærksomhed skabt via sproget er det banalt sagt svært at tale om.

KW - Didaktisk vokabular

KW - Practical arguments

KW - praktiske argumenter

KW - lærerudvikling

KW - Professionelle læringsfællesskaber

UR - https://www.dafolo-online.dk/bestil-b%C3%B8ger-og-tryksager-direkte-i-vores-onlinebutik/nyheder-skoleomr%C3%A5det-form%C3%A5lsdrevet-uddannelse-og-undervisning-7776

UR - http://www.dafolo-online.dk/Dafolo-Forlag/serie--undervisning-og-l%C3%A6ring-form%C3%A5lsdrevet-uddannelse-og-undervisning-7776

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-7160-579-2

T3 - Undervisning og læring

SP - 163

EP - 184

BT - Formålsdrevet undervisning

A2 - Qvortrup, Ane

PB - Dafolo

CY - Frederikshavn

ER -