Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Lærerens didaktiske vokabular: at skabe sammenhæng mellem undervisningens intention og udførelse

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Dokumenter

I kapitlet her illustrerer og argumenterer jeg for vigtigheden af at inddrage det at tale om sin måde at tænke undervisning på. Det er vigtigt, at læreren er i stand til at forandre sine forudindtagede forestillinger om undervisning for herved bedre at kunne sikre en sammenhæng mellem intention og udførelse – både som lærer i grundskolen og som lærer på ungdomsuddannelserne. Hvis man forstår, hvordan man som lærer ræsonnerer over undervisningen, så kan man med denne indsigt gøre det, der foregår i klasserummet, mere forståeligt og synligt for sig selv og dermed gøre det muligt at ændre praksis til det bedre samt tilpasse praksis til forandringer. Dette kapitel henvender sig til praktiserende lærere og lærerstuderende dels i grundskolen, dels på ungdomsuddannelserne og præsenterer det at udforme ’praktiske argumenter’. Kapitlet ønsker at gøre opmærksom på, at hvis man er sig bevidst om de holdninger, man bringer med sig ind i forberedelsen af undervisningen og med ind i klasserummet, så har man også et bedre afsæt for at korrigere sin undervisning. Uden denne didaktiske opmærksomhed skabt via sproget er det banalt sagt svært at tale om.
OriginalsprogDansk
TitelFormålsdrevet undervisning
RedaktørerAne Qvortrup
UdgivelsesstedFrederikshavn
ForlagDafolo Forlag
Udgivelsesår30 jan. 2019
Sider163-184
Kapitel11
ISBN (trykt)978-87-7160-579-2
StatusUdgivet - 30 jan. 2019
SerietitelUndervisning og læring
ISSN2246-3259

    Forskningsområder

  • Didaktisk vokabular, Practical arguments, praktiske argumenter, lærerudvikling, Professionelle læringsfællesskaber

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Projekter

ID: 118660648