Læremidlernes danskfag

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

Standard

Læremidlernes danskfag. / Bremholm, Jesper (Redaktør); Bundsgaard, Jeppe (Redaktør); Fougt, Simon Skov (Redaktør); Skyggebjerg, Anna Karlskov (Redaktør); Matthiesen, Christina; Kristjansdottir, Bergthora; Carlsen, Dorthe; Berthelsen, Ulf Dalvad; Rørbech, Helle; Buch, Bettina; Kabel, Kristine; Bremholm, Jesper; Bundsgaard, Jeppe; Skyggebjerg, Anna Karlskov; Fougt, Simon Skov.

Aarhus : Aarhus Universitetsforlag, 2017. 286 s. (Didaktiske studier).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

Harvard

Bremholm, J (red.), Bundsgaard, J (red.), Fougt, SS (red.), Skyggebjerg, AK (red.), Matthiesen, C, Kristjansdottir, B, Carlsen, D, Berthelsen, UD, Rørbech, H, Buch, B, Kabel, K, Bremholm, J, Bundsgaard, J, Skyggebjerg, AK & Fougt, SS 2017, Læremidlernes danskfag. Didaktiske studier, Aarhus Universitetsforlag, Aarhus.

APA

Bremholm, J. (red.), Bundsgaard, J. (red.), Fougt, S. S. (red.), Skyggebjerg, A. K. (red.), Matthiesen, C., Kristjansdottir, B., Carlsen, D., Berthelsen, U. D., Rørbech, H., Buch, B., Kabel, K., Bremholm, J., Bundsgaard, J., Skyggebjerg, A. K., & Fougt, S. S. (2017). Læremidlernes danskfag. Aarhus Universitetsforlag. Didaktiske studier

CBE

Bremholm J, Bundsgaard J, Fougt SS, Skyggebjerg AK, Matthiesen C, Kristjansdottir B, Carlsen D, Berthelsen UD, Rørbech H, Buch B, Kabel K, Bremholm J, Bundsgaard J, Skyggebjerg AK, Fougt SS, red. 2017. Læremidlernes danskfag. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag. 286 s. (Didaktiske studier).

MLA

Bremholm, Jesper o.a.. Læremidlernes danskfag Aarhus: Aarhus Universitetsforlag. 2017. (Didaktiske studier).

Vancouver

Bremholm J, (ed.), Bundsgaard J, (ed.), Fougt SS, (ed.), Skyggebjerg AK, (ed.), Matthiesen C, Kristjansdottir B o.a. Læremidlernes danskfag. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag, 2017. 286 s. (Didaktiske studier).

Author

Bremholm, Jesper (Redaktør) ; Bundsgaard, Jeppe (Redaktør) ; Fougt, Simon Skov (Redaktør) ; Skyggebjerg, Anna Karlskov (Redaktør) ; Matthiesen, Christina ; Kristjansdottir, Bergthora ; Carlsen, Dorthe ; Berthelsen, Ulf Dalvad ; Rørbech, Helle ; Buch, Bettina ; Kabel, Kristine ; Bremholm, Jesper ; Bundsgaard, Jeppe ; Skyggebjerg, Anna Karlskov ; Fougt, Simon Skov. / Læremidlernes danskfag. Aarhus : Aarhus Universitetsforlag, 2017. 286 s. (Didaktiske studier).

Bibtex

@book{7b58c97fb4a14114aed79dd4089970a2,
title = "L{\ae}remidlernes danskfag",
abstract = "Publikationen {"}Hvor er danskfaget?{"} er en forskningsantologi der har til form{\aa}l at pr{\ae}sentere og formidle et forskningsprojekt gennemf{\o}rt af en forskergruppe centreret omkring forskningsmilj{\o}et i dansk didaktik, afdelingen for fagdidaktik DPU p{\aa} Aarhus UniversitetProjektet er udviklet og gennemf{\o}rt som et mixed methods design best{\aa}ende af henholdsvis en kvantitativ og en kvalitativ del. I projektet udg{\o}res den kvantitative del af en sp{\o}rgeskemaunders{\o}gelse blandt et repr{\ae}sentativt antal danskl{\ae}rere p{\aa} tv{\ae}rs af klassetrin om deres brug af l{\ae}remidler (analoge s{\aa} vel som digitale). Blandt andet oplyser l{\ae}rerne deres hyppigst anvendte og deres foretrukne l{\ae}remidler. P{\aa} baggrund af de indkomne data er foretaget en typologisering og en indholdskategorisering af det samlede l{\ae}remiddellandskab til danskundervisning. En s{\aa}dan samlet empirisk unders{\o}gelse af l{\ae}remiddelbrug i danskfaget er ikke tidligere lavet i Danmark. Den kvalitative del af projektet best{\aa}r af en r{\ae}kke fagdidaktiske analyser af de mest anvendte og udbredte l{\ae}remidler inden for danskfagets forskellige faglige omr{\aa}der (litteratur, medier, l{\ae}sning, sprog, skriftlighed mm.). Disse l{\ae}remidler er udvalgt p{\aa} baggrund af data fra den kvantitative unders{\o}gelse. Ud fra forskellige teoretiske perspektiver unders{\o}ges det i disse analyser hvilke muligheder og begr{\ae}nsninger l{\ae}remidlerne rummer som fagligt og fagdidaktisk grundlag for l{\ae}rernes konkretisering af danskfaget i undervisning. Med koblingen af den kvantitative og den kvalitative del af unders{\o}gelsen er bestr{\ae}belsen i projektet at tegne et pr{\ae}cist og nuanceret portr{\ae}t af danskfaget i grundskolen som det ser ud i disse {\aa}r.",
keywords = "Dansk, L{\ae}remidler, Undervisningsmaterialer, Didaktik, Fagdidaktik, Mixed methods studie, Grundskole, Dansk/l{\ae}se/skrive, Undervisning",
author = "Christina Matthiesen and Bergthora Kristjansdottir and Dorthe Carlsen and Berthelsen, {Ulf Dalvad} and Helle R{\o}rbech and Bettina Buch and Kristine Kabel and Jesper Bremholm and Jeppe Bundsgaard and Skyggebjerg, {Anna Karlskov} and Fougt, {Simon Skov}",
editor = "Jesper Bremholm and Jeppe Bundsgaard and Fougt, {Simon Skov} and Skyggebjerg, {Anna Karlskov}",
year = "2017",
month = oct,
day = "24",
language = "Dansk",
isbn = "978 87 7184 126 8",
series = "Didaktiske studier",
publisher = "Aarhus Universitetsforlag",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Læremidlernes danskfag

AU - Matthiesen, Christina

AU - Kristjansdottir, Bergthora

AU - Carlsen, Dorthe

AU - Berthelsen, Ulf Dalvad

AU - Rørbech, Helle

AU - Buch, Bettina

AU - Kabel, Kristine

AU - Bremholm, Jesper

AU - Bundsgaard, Jeppe

AU - Skyggebjerg, Anna Karlskov

AU - Fougt, Simon Skov

A2 - Bremholm, Jesper

A2 - Bundsgaard, Jeppe

A2 - Fougt, Simon Skov

A2 - Skyggebjerg, Anna Karlskov

PY - 2017/10/24

Y1 - 2017/10/24

N2 - Publikationen "Hvor er danskfaget?" er en forskningsantologi der har til formål at præsentere og formidle et forskningsprojekt gennemført af en forskergruppe centreret omkring forskningsmiljøet i dansk didaktik, afdelingen for fagdidaktik DPU på Aarhus UniversitetProjektet er udviklet og gennemført som et mixed methods design bestående af henholdsvis en kvantitativ og en kvalitativ del. I projektet udgøres den kvantitative del af en spørgeskemaundersøgelse blandt et repræsentativt antal dansklærere på tværs af klassetrin om deres brug af læremidler (analoge så vel som digitale). Blandt andet oplyser lærerne deres hyppigst anvendte og deres foretrukne læremidler. På baggrund af de indkomne data er foretaget en typologisering og en indholdskategorisering af det samlede læremiddellandskab til danskundervisning. En sådan samlet empirisk undersøgelse af læremiddelbrug i danskfaget er ikke tidligere lavet i Danmark. Den kvalitative del af projektet består af en række fagdidaktiske analyser af de mest anvendte og udbredte læremidler inden for danskfagets forskellige faglige områder (litteratur, medier, læsning, sprog, skriftlighed mm.). Disse læremidler er udvalgt på baggrund af data fra den kvantitative undersøgelse. Ud fra forskellige teoretiske perspektiver undersøges det i disse analyser hvilke muligheder og begrænsninger læremidlerne rummer som fagligt og fagdidaktisk grundlag for lærernes konkretisering af danskfaget i undervisning. Med koblingen af den kvantitative og den kvalitative del af undersøgelsen er bestræbelsen i projektet at tegne et præcist og nuanceret portræt af danskfaget i grundskolen som det ser ud i disse år.

AB - Publikationen "Hvor er danskfaget?" er en forskningsantologi der har til formål at præsentere og formidle et forskningsprojekt gennemført af en forskergruppe centreret omkring forskningsmiljøet i dansk didaktik, afdelingen for fagdidaktik DPU på Aarhus UniversitetProjektet er udviklet og gennemført som et mixed methods design bestående af henholdsvis en kvantitativ og en kvalitativ del. I projektet udgøres den kvantitative del af en spørgeskemaundersøgelse blandt et repræsentativt antal dansklærere på tværs af klassetrin om deres brug af læremidler (analoge så vel som digitale). Blandt andet oplyser lærerne deres hyppigst anvendte og deres foretrukne læremidler. På baggrund af de indkomne data er foretaget en typologisering og en indholdskategorisering af det samlede læremiddellandskab til danskundervisning. En sådan samlet empirisk undersøgelse af læremiddelbrug i danskfaget er ikke tidligere lavet i Danmark. Den kvalitative del af projektet består af en række fagdidaktiske analyser af de mest anvendte og udbredte læremidler inden for danskfagets forskellige faglige områder (litteratur, medier, læsning, sprog, skriftlighed mm.). Disse læremidler er udvalgt på baggrund af data fra den kvantitative undersøgelse. Ud fra forskellige teoretiske perspektiver undersøges det i disse analyser hvilke muligheder og begrænsninger læremidlerne rummer som fagligt og fagdidaktisk grundlag for lærernes konkretisering af danskfaget i undervisning. Med koblingen af den kvantitative og den kvalitative del af undersøgelsen er bestræbelsen i projektet at tegne et præcist og nuanceret portræt af danskfaget i grundskolen som det ser ud i disse år.

KW - Dansk

KW - Læremidler

KW - Undervisningsmaterialer

KW - Didaktik

KW - Fagdidaktik

KW - Mixed methods studie

KW - Grundskole

KW - Dansk/læse/skrive

KW - Undervisning

M3 - Antologi

SN - 978 87 7184 126 8

T3 - Didaktiske studier

BT - Læremidlernes danskfag

PB - Aarhus Universitetsforlag

CY - Aarhus

ER -