Læremidler i danskfaget

Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationFormidling

Standard

Læremidler i danskfaget. / Bremholm, Jesper; Fougt, Simon Skov; Buch, Bettina.

7 s. Alinea. 2017, Formidlende artikel om undersøgelsen "Læremidlernes danskfag".

Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationFormidling

Harvard

Bremholm, J, Fougt, SS & Buch, B 2017, Læremidler i danskfaget. Alinea. <http://www.blivklog.dk/laeremidler-i-danskfaget/>

APA

Bremholm, J., Fougt, S. S., & Buch, B. (2017, dec 20). Læremidler i danskfaget. Alinea. http://www.blivklog.dk/laeremidler-i-danskfaget/

CBE

Bremholm J, Fougt SS, Buch B. 2017. Læremidler i danskfaget. Alinea. 7 s.

MLA

Bremholm, Jesper, Simon Skov Fougt og Bettina Buch, Læremidler i danskfaget, Alinea, 2017.

Vancouver

Bremholm J, Fougt SS, Buch B. Læremidler i danskfaget. 2017. 7 s.

Author

Bremholm, Jesper ; Fougt, Simon Skov ; Buch, Bettina. / Læremidler i danskfaget. 2017. Alinea. 7 s.

Bibtex

@misc{b3a0e86d929541a7bdf2a16f097be88e,
title = "L{\ae}remidler i danskfaget",
abstract = "Denne artikel pr{\ae}senterer en syntese af et omfattende forskningsprojekt om l{\ae}remidler i danskfaget gennemf{\o}rt i perioden 2015-2017. Unders{\o}gelsen viser samlet, at danskfaget set gennem dets l{\ae}remidler er pr{\ae}get af en forsimplet og l{\o}srevet nedsivning fra videnskabsfagene. Der mangler meningsfulde kontekster, elevernes livsverden er nedprioriteret, og der er tale om et sn{\ae}vert litteraturvalg. Det multimodale og det kildekritiske spiller en meget lille rolle. I artiklen diskuterer vi: Hvem har ansvaret, og hvem b{\o}r g{\o}re noget ved det? Endelig viser vi, hvordan F{\ae}lles M{\aa}l eftersp{\o}rger et andet danskfag, end det, l{\ae}remidlerne viser. ",
keywords = "Grundskole, Fagdidaktik, Dansk/l{\ae}se/skrive, L{\ae}ring",
author = "Jesper Bremholm and Fougt, {Simon Skov} and Bettina Buch",
year = "2017",
month = dec,
day = "20",
language = "Dansk",
publisher = "Alinea",
type = "Other",

}

RIS

TY - ICOMM

T1 - Læremidler i danskfaget

AU - Bremholm, Jesper

AU - Fougt, Simon Skov

AU - Buch, Bettina

PY - 2017/12/20

Y1 - 2017/12/20

N2 - Denne artikel præsenterer en syntese af et omfattende forskningsprojekt om læremidler i danskfaget gennemført i perioden 2015-2017. Undersøgelsen viser samlet, at danskfaget set gennem dets læremidler er præget af en forsimplet og løsrevet nedsivning fra videnskabsfagene. Der mangler meningsfulde kontekster, elevernes livsverden er nedprioriteret, og der er tale om et snævert litteraturvalg. Det multimodale og det kildekritiske spiller en meget lille rolle. I artiklen diskuterer vi: Hvem har ansvaret, og hvem bør gøre noget ved det? Endelig viser vi, hvordan Fælles Mål efterspørger et andet danskfag, end det, læremidlerne viser.

AB - Denne artikel præsenterer en syntese af et omfattende forskningsprojekt om læremidler i danskfaget gennemført i perioden 2015-2017. Undersøgelsen viser samlet, at danskfaget set gennem dets læremidler er præget af en forsimplet og løsrevet nedsivning fra videnskabsfagene. Der mangler meningsfulde kontekster, elevernes livsverden er nedprioriteret, og der er tale om et snævert litteraturvalg. Det multimodale og det kildekritiske spiller en meget lille rolle. I artiklen diskuterer vi: Hvem har ansvaret, og hvem bør gøre noget ved det? Endelig viser vi, hvordan Fælles Mål efterspørger et andet danskfag, end det, læremidlerne viser.

KW - Grundskole

KW - Fagdidaktik

KW - Dansk/læse/skrive

KW - Læring

M3 - Udgivelser på nettet - Net-publikation

PB - Alinea

ER -