Abstract
I Lær for Livet. De deltagende børn og deres trivselsmæssige
udvikling præsenterer forskerne resultater fra en undersøgelse
af trivselsmønstre og sammenhænge mellem
trivsel og læring over mere end to år blandt anbragte
børn, der deltager i det landsdækkende læringsprogram
Lær for Livet.
Der er en positiv sammenhæng mellem et længerevarende
fagligt løft i matematik og øget mental trivsel.
Samtidig ses et skifte i sammenhæng mellem matematikscore
og sociale styrkesider fra negativ på børnenes
første læringscamp til positiv på de efterfølgende.
Det viser programmets følgeforskning, hvor mere end
400 børn er med i trivselsundersøgelsen.
Blandt øvrige resultater er, at pigerne har flere sociale
styrker end drengene, men samtidig også flere emotionelle
udfordringer. Over tid øges trivslen for børn i plejefamilier
i forhold til deres jævnaldrende, mens børn
anbragt på døgninstitution eller opholdssted her får
flere vanskeligheder.
udvikling præsenterer forskerne resultater fra en undersøgelse
af trivselsmønstre og sammenhænge mellem
trivsel og læring over mere end to år blandt anbragte
børn, der deltager i det landsdækkende læringsprogram
Lær for Livet.
Der er en positiv sammenhæng mellem et længerevarende
fagligt løft i matematik og øget mental trivsel.
Samtidig ses et skifte i sammenhæng mellem matematikscore
og sociale styrkesider fra negativ på børnenes
første læringscamp til positiv på de efterfølgende.
Det viser programmets følgeforskning, hvor mere end
400 børn er med i trivselsundersøgelsen.
Blandt øvrige resultater er, at pigerne har flere sociale
styrker end drengene, men samtidig også flere emotionelle
udfordringer. Over tid øges trivslen for børn i plejefamilier
i forhold til deres jævnaldrende, mens børn
anbragt på døgninstitution eller opholdssted her får
flere vanskeligheder.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | Aarhus |
---|---|
Forlag | Aarhus Universitetsforlag |
Antal sider | 153 |
ISBN (Trykt) | 978 87 7219 066 2 |
Rekvirerende organisation | Egmont Fonden |
Status | Udgivet - 2019 |
Navn | Empirisk skole- og dagtilbudsforskning NCS |
---|---|
Nummer | 6 |
Emneord
- Grundskole
- Evaluering
- Trivsel
- Livslang læring