Kvindekunst og bondemalere – om kønsdiskursen i Bondemalerstriden og Agnes Slott-Møllers modstand

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

14 Downloads (Pure)

Abstract

Artiklen undersøger betydningen af køn i Bondemalerstriden. Jeg argumenterer for, at kunstnerne Agnes Slott-Møllers, Bertha Dorphs, Harald Slott-Møllers og Gudmund Hentzes kunst blev diskvalificeret på baggrund af kønnede kvalitetsparametre. Jeg anvender herefter Bondemalerstriden som en linse til at undersøge Agnes Slott-Møllers værker og ser dem som ’mikrofortællinger’, der illustrerer, hvordan Agnes Slott-Møller som kvinde skabte sit eget handlerum og opfandt et originalt, eklektisk formsprog, hvor en ’kvindelig’ æstetik spillede en central rolle i udfoldelsen af motiverne fra middelalderen. Hermed dekonstruerede hun det kønnede hierarki af formsprog, som kunstkritikere opstillede i Bondemalerstriden.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPerspective
ISSN2446-1792
StatusUdgivet - aug. 2023

Citationsformater