TY - JOUR
T1 - Kvindekunst og bondemalere – om kønsdiskursen i Bondemalerstriden og Agnes Slott-Møllers modstand
AU - Bruun Jørgensen, Katrine
PY - 2023/8
Y1 - 2023/8
N2 - Artiklen undersøger betydningen af køn i Bondemalerstriden. Jeg argumenterer for, at kunstnerne Agnes Slott-Møllers, Bertha Dorphs, Harald Slott-Møllers og Gudmund Hentzes kunst blev diskvalificeret på baggrund af kønnede kvalitetsparametre. Jeg anvender herefter Bondemalerstriden som en linse til at undersøge Agnes Slott-Møllers værker og ser dem som ’mikrofortællinger’, der illustrerer, hvordan Agnes Slott-Møller som kvinde skabte sit eget handlerum og opfandt et originalt, eklektisk formsprog, hvor en ’kvindelig’ æstetik spillede en central rolle i udfoldelsen af motiverne fra middelalderen. Hermed dekonstruerede hun det kønnede hierarki af formsprog, som kunstkritikere opstillede i Bondemalerstriden.
AB - Artiklen undersøger betydningen af køn i Bondemalerstriden. Jeg argumenterer for, at kunstnerne Agnes Slott-Møllers, Bertha Dorphs, Harald Slott-Møllers og Gudmund Hentzes kunst blev diskvalificeret på baggrund af kønnede kvalitetsparametre. Jeg anvender herefter Bondemalerstriden som en linse til at undersøge Agnes Slott-Møllers værker og ser dem som ’mikrofortællinger’, der illustrerer, hvordan Agnes Slott-Møller som kvinde skabte sit eget handlerum og opfandt et originalt, eklektisk formsprog, hvor en ’kvindelig’ æstetik spillede en central rolle i udfoldelsen af motiverne fra middelalderen. Hermed dekonstruerede hun det kønnede hierarki af formsprog, som kunstkritikere opstillede i Bondemalerstriden.
M3 - Tidsskriftartikel
SN - 2446-1792
JO - Perspective
JF - Perspective
ER -