DPU

Aarhus Universitets segl

Kunstpædagogik med måske-universer

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Standard

Kunstpædagogik med måske-universer. / Kusk, Hanne.

I: BUKS - Tidsskrift for Børne- og Ungdomskultur, Bind 38, Nr. 66, 08.2022, s. 17-38.

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Harvard

Kusk, H 2022, 'Kunstpædagogik med måske-universer', BUKS - Tidsskrift for Børne- og Ungdomskultur, bind 38, nr. 66, s. 17-38. <https://tidsskrift.dk/buks/article/view/133770>

APA

Kusk, H. (2022). Kunstpædagogik med måske-universer. BUKS - Tidsskrift for Børne- og Ungdomskultur, 38(66), 17-38. https://tidsskrift.dk/buks/article/view/133770

CBE

Kusk H. 2022. Kunstpædagogik med måske-universer. BUKS - Tidsskrift for Børne- og Ungdomskultur. 38(66):17-38.

MLA

Kusk, Hanne. "Kunstpædagogik med måske-universer". BUKS - Tidsskrift for Børne- og Ungdomskultur. 2022, 38(66). 17-38.

Vancouver

Kusk H. Kunstpædagogik med måske-universer. BUKS - Tidsskrift for Børne- og Ungdomskultur. 2022 aug.;38(66):17-38.

Author

Kusk, Hanne. / Kunstpædagogik med måske-universer. I: BUKS - Tidsskrift for Børne- og Ungdomskultur. 2022 ; Bind 38, Nr. 66. s. 17-38.

Bibtex

@article{066d6eb165f9417eb95325571c425278,
title = "Kunstp{\ae}dagogik med m{\aa}ske-universer",
abstract = "Denne artikel tager udgangspunkt i et kunstp{\ae}dagogisk forl{\o}b i en b{\o}rnehave, som analyseres og diskuteres i relation til begreberne {\aa}benhed og verdensvendthed (Biesta 2017) deltagelse og interaktivitet (Hovik og Nagel, 2017), intraaktivitet og sympoiese (Otterstad, 2013, Haraway, 2016). Det unders{\o}ges hvilke propositioner (tiltag eller invitationer) der anvendes til at styrke den kraftfulde sp{\ae}nding mellem kunst og p{\ae}dagogik. Forfatter Mette Hegnh{\o}j er kunstner i forl{\o}bet, hvor opl{\ae}sning og fysiske b{\o}rnebogsuniverser udfoldes med to b{\o}rnegrupper i Snedsted B{\o}rnehave som en del af projektet LegeKunst. Empirien er fotos, video- og lydoptagelser fra det kunstp{\ae}dagogiske forl{\o}b med b{\o}rnene, lydoptagelser af de efterf{\o}lgende refleksionsdialoger mellem kunstner og p{\ae}dagoger, og en podcast hvor kunstneren fort{\ae}ller om forl{\o}bet. Ud fra dette uddrages nogle bud p{\aa} propositioner der kan styrke b{\aa}de det kunstneriske og p{\ae}dagogiske i kommende kunstp{\ae}dagogiske forl{\o}b. Det er de syv magiske kunstp{\ae}dagogiske greb: Inspiration, forvandling, forventning, stier, skjulte objekter, {\aa}benhed og dramaturgisk sans. Grebene kan anvendes af b{\aa}de kunstnere og p{\ae}dagoger. ",
keywords = "kunstp{\ae}dagogik, kunstp{\ae}dagogiske greb, {\aa}benhed, verdensvendthed, interaktivitet, deltagelse, intraaktivitet og sympoiesis",
author = "Hanne Kusk",
year = "2022",
month = aug,
language = "Dansk",
volume = "38",
pages = "17--38",
journal = "BUKS - Tidsskrift for B{\o}rne- og Ungdomskultur",
issn = "0907-6581",
publisher = "B{\o}rne- og Ungdomskultursammenslutningen",
number = "66",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Kunstpædagogik med måske-universer

AU - Kusk, Hanne

PY - 2022/8

Y1 - 2022/8

N2 - Denne artikel tager udgangspunkt i et kunstpædagogisk forløb i en børnehave, som analyseres og diskuteres i relation til begreberne åbenhed og verdensvendthed (Biesta 2017) deltagelse og interaktivitet (Hovik og Nagel, 2017), intraaktivitet og sympoiese (Otterstad, 2013, Haraway, 2016). Det undersøges hvilke propositioner (tiltag eller invitationer) der anvendes til at styrke den kraftfulde spænding mellem kunst og pædagogik. Forfatter Mette Hegnhøj er kunstner i forløbet, hvor oplæsning og fysiske børnebogsuniverser udfoldes med to børnegrupper i Snedsted Børnehave som en del af projektet LegeKunst. Empirien er fotos, video- og lydoptagelser fra det kunstpædagogiske forløb med børnene, lydoptagelser af de efterfølgende refleksionsdialoger mellem kunstner og pædagoger, og en podcast hvor kunstneren fortæller om forløbet. Ud fra dette uddrages nogle bud på propositioner der kan styrke både det kunstneriske og pædagogiske i kommende kunstpædagogiske forløb. Det er de syv magiske kunstpædagogiske greb: Inspiration, forvandling, forventning, stier, skjulte objekter, åbenhed og dramaturgisk sans. Grebene kan anvendes af både kunstnere og pædagoger.

AB - Denne artikel tager udgangspunkt i et kunstpædagogisk forløb i en børnehave, som analyseres og diskuteres i relation til begreberne åbenhed og verdensvendthed (Biesta 2017) deltagelse og interaktivitet (Hovik og Nagel, 2017), intraaktivitet og sympoiese (Otterstad, 2013, Haraway, 2016). Det undersøges hvilke propositioner (tiltag eller invitationer) der anvendes til at styrke den kraftfulde spænding mellem kunst og pædagogik. Forfatter Mette Hegnhøj er kunstner i forløbet, hvor oplæsning og fysiske børnebogsuniverser udfoldes med to børnegrupper i Snedsted Børnehave som en del af projektet LegeKunst. Empirien er fotos, video- og lydoptagelser fra det kunstpædagogiske forløb med børnene, lydoptagelser af de efterfølgende refleksionsdialoger mellem kunstner og pædagoger, og en podcast hvor kunstneren fortæller om forløbet. Ud fra dette uddrages nogle bud på propositioner der kan styrke både det kunstneriske og pædagogiske i kommende kunstpædagogiske forløb. Det er de syv magiske kunstpædagogiske greb: Inspiration, forvandling, forventning, stier, skjulte objekter, åbenhed og dramaturgisk sans. Grebene kan anvendes af både kunstnere og pædagoger.

KW - kunstpædagogik, kunstpædagogiske greb, åbenhed, verdensvendthed, interaktivitet, deltagelse, intraaktivitet og sympoiesis

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 38

SP - 17

EP - 38

JO - BUKS - Tidsskrift for Børne- og Ungdomskultur

JF - BUKS - Tidsskrift for Børne- og Ungdomskultur

SN - 0907-6581

IS - 66

ER -