Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Kunstneriske partnerskaber i den åbne skole

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Standard

Kunstneriske partnerskaber i den åbne skole. / Haastrup, Lisbeth; Sørensen, Merete Cornet.

Åben skole. red. / Lars Emmerik Damgaard Knudsen; Laura Lundager Jensen; Anders Vestergaard Thomsen; Mette Fredslund . Odense : Syddansk Universitetsforlag, 2020. s. 210-227.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Harvard

Haastrup, L & Sørensen, MC 2020, Kunstneriske partnerskaber i den åbne skole. i L Emmerik Damgaard Knudsen, L Lundager Jensen, A Vestergaard Thomsen & M Fredslund (red), Åben skole. Syddansk Universitetsforlag, Odense, s. 210-227.

APA

Haastrup, L., & Sørensen, M. C. (2020). Kunstneriske partnerskaber i den åbne skole. I L. Emmerik Damgaard Knudsen, L. Lundager Jensen, A. Vestergaard Thomsen, & M. Fredslund (red.), Åben skole (s. 210-227). Syddansk Universitetsforlag.

CBE

Haastrup L, Sørensen MC. 2020. Kunstneriske partnerskaber i den åbne skole. Emmerik Damgaard Knudsen L, Lundager Jensen L, Vestergaard Thomsen A, Fredslund M, red. I Åben skole. Odense: Syddansk Universitetsforlag. s. 210-227.

MLA

Haastrup, Lisbeth og Merete Cornet Sørensen "Kunstneriske partnerskaber i den åbne skole"., Emmerik Damgaard Knudsen, Lars og Lundager Jensen, Laura Vestergaard Thomsen, Anders Fredslund , Mette (red.). Åben skole. Odense: Syddansk Universitetsforlag. 2020, 210-227.

Vancouver

Haastrup L, Sørensen MC. Kunstneriske partnerskaber i den åbne skole. I Emmerik Damgaard Knudsen L, Lundager Jensen L, Vestergaard Thomsen A, Fredslund M, red., Åben skole. Odense: Syddansk Universitetsforlag. 2020. s. 210-227

Author

Haastrup, Lisbeth ; Sørensen, Merete Cornet. / Kunstneriske partnerskaber i den åbne skole. Åben skole. red. / Lars Emmerik Damgaard Knudsen ; Laura Lundager Jensen ; Anders Vestergaard Thomsen ; Mette Fredslund . Odense : Syddansk Universitetsforlag, 2020. s. 210-227

Bibtex

@inbook{8a7dbd3503254e448b490763d40c4b77,
title = "Kunstneriske partnerskaber i den {\aa}bne skole",
abstract = "AbstractHuskunstnerordningen under Statens Kunstfond har siden 2006 st{\o}ttet kunstprojekter, der foreg{\aa}r i et ”hus”, hvor {\'e}n eller flere kunstnere og en m{\aa}lgruppe af b{\o}rn eller unge m{\o}des om kunstneriske processer. Med til at f{\aa} disse m{\o}der og samarbejder i stand er ogs{\aa} l{\ae}rere, p{\ae}dagoger, kunstformidlere mm. Det g{\o}r Huskunstnerordningen til en mulig og oplagt ramme om {\AA}ben skole projekter, men netop indf{\o}relsen af {\AA}ben skole er ogs{\aa} p{\aa} vej til at {\ae}ndre det landskab som ordningen siden sin start har v{\ae}ret med til at skabe for samarbejder mellem kunstnere og skoler om kunst. I denne artikel belyser vi med afs{\ae}t i en unders{\o}gelse af Huskunstnerordningen (2017) samspillet mellem ordningens rammer og samarbejdet mellem skolens og kunstneres arbejde. Der er her s{\ae}rligt fokus p{\aa} m{\o}det mellem forskellige former for samarbejde og forskellige {\ae}stetik og kunstsyn som vi analyserer gennem processen fra opslag, ans{\o}gningsbehandling, kriterier for tildeling af st{\o}tte til realiseringen af konkret projekter. Som eksempler inddrages 3 cases, hvor de forskellige samarbejdsformer og kunstsyn inddrages, og hvor der udledes oplevelses og l{\ae}ringspotentialer relateret til skolen rammer og m{\aa}l. ",
keywords = "Kunst, b{\o}rn og unge, Kunsneriske partnerskaber, m{\o}der om kunst, {\AA}ben skole, Statens Kunstfond, {\AE}stetiske fag/{\ae}stetik, Grundskole",
author = "Lisbeth Haastrup and S{\o}rensen, {Merete Cornet}",
year = "2020",
month = sep,
language = "Dansk",
isbn = "978-87-408-3277-8 ",
pages = "210--227",
editor = "{Emmerik Damgaard Knudsen}, Lars and { Lundager Jensen}, {Laura } and {Vestergaard Thomsen}, {Anders } and {Fredslund }, {Mette }",
booktitle = "{\AA}ben skole",
publisher = "Syddansk Universitetsforlag",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Kunstneriske partnerskaber i den åbne skole

AU - Haastrup, Lisbeth

AU - Sørensen, Merete Cornet

PY - 2020/9

Y1 - 2020/9

N2 - AbstractHuskunstnerordningen under Statens Kunstfond har siden 2006 støttet kunstprojekter, der foregår i et ”hus”, hvor én eller flere kunstnere og en målgruppe af børn eller unge mødes om kunstneriske processer. Med til at få disse møder og samarbejder i stand er også lærere, pædagoger, kunstformidlere mm. Det gør Huskunstnerordningen til en mulig og oplagt ramme om Åben skole projekter, men netop indførelsen af Åben skole er også på vej til at ændre det landskab som ordningen siden sin start har været med til at skabe for samarbejder mellem kunstnere og skoler om kunst. I denne artikel belyser vi med afsæt i en undersøgelse af Huskunstnerordningen (2017) samspillet mellem ordningens rammer og samarbejdet mellem skolens og kunstneres arbejde. Der er her særligt fokus på mødet mellem forskellige former for samarbejde og forskellige æstetik og kunstsyn som vi analyserer gennem processen fra opslag, ansøgningsbehandling, kriterier for tildeling af støtte til realiseringen af konkret projekter. Som eksempler inddrages 3 cases, hvor de forskellige samarbejdsformer og kunstsyn inddrages, og hvor der udledes oplevelses og læringspotentialer relateret til skolen rammer og mål.

AB - AbstractHuskunstnerordningen under Statens Kunstfond har siden 2006 støttet kunstprojekter, der foregår i et ”hus”, hvor én eller flere kunstnere og en målgruppe af børn eller unge mødes om kunstneriske processer. Med til at få disse møder og samarbejder i stand er også lærere, pædagoger, kunstformidlere mm. Det gør Huskunstnerordningen til en mulig og oplagt ramme om Åben skole projekter, men netop indførelsen af Åben skole er også på vej til at ændre det landskab som ordningen siden sin start har været med til at skabe for samarbejder mellem kunstnere og skoler om kunst. I denne artikel belyser vi med afsæt i en undersøgelse af Huskunstnerordningen (2017) samspillet mellem ordningens rammer og samarbejdet mellem skolens og kunstneres arbejde. Der er her særligt fokus på mødet mellem forskellige former for samarbejde og forskellige æstetik og kunstsyn som vi analyserer gennem processen fra opslag, ansøgningsbehandling, kriterier for tildeling af støtte til realiseringen af konkret projekter. Som eksempler inddrages 3 cases, hvor de forskellige samarbejdsformer og kunstsyn inddrages, og hvor der udledes oplevelses og læringspotentialer relateret til skolen rammer og mål.

KW - Kunst, børn og unge

KW - Kunsneriske partnerskaber, møder om kunst

KW - Åben skole

KW - Statens Kunstfond

KW - Æstetiske fag/æstetik

KW - Grundskole

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-408-3277-8

SP - 210

EP - 227

BT - Åben skole

A2 - Emmerik Damgaard Knudsen, Lars

A2 - Lundager Jensen, Laura

A2 - Vestergaard Thomsen, Anders

A2 - Fredslund , Mette

PB - Syddansk Universitetsforlag

CY - Odense

ER -