Abstract Huskunstnerordningen under Statens Kunstfond har siden 2006 støttet kunstprojekter, der foregår i et ”hus”, hvor én eller flere kunstnere og en målgruppe af børn eller unge mødes om kunstneriske processer. Med til at få disse møder og samarbejder i stand er også lærere, pædagoger, kunstformidlere mm. Det gør Huskunstnerordningen til en mulig og oplagt ramme om Åben skole projekter, men netop indførelsen af Åben skole er også på vej til at ændre det landskab som ordningen siden sin start har været med til at skabe for samarbejder mellem kunstnere og skoler om kunst. I denne artikel belyser vi med afsæt i en undersøgelse af Huskunstnerordningen (2017) samspillet mellem ordningens rammer og samarbejdet mellem skolens og kunstneres arbejde. Der er her særligt fokus på mødet mellem forskellige former for samarbejde og forskellige æstetik og kunstsyn som vi analyserer gennem processen fra opslag, ansøgningsbehandling, kriterier for tildeling af støtte til realiseringen af konkret projekter. Som eksempler inddrages 3 cases, hvor de forskellige samarbejdsformer og kunstsyn inddrages, og hvor der udledes oplevelses og læringspotentialer relateret til skolen rammer og mål.
Originalsprog
Dansk
Titel
Åben skole
Redaktører
Lars Emmerik Damgaard Knudsen, Laura Lundager Jensen, Anders Vestergaard Thomsen, Mette Fredslund
Udgivelsessted
Odense
Forlag
Syddansk Universitetsforlag
Udgivelsesår
sep. 2020
Sider
210-227
ISBN (trykt)
978-87-408-3277-8
Status
Udgivet - sep. 2020
Forskningsområder
Kunst, børn og unge, Kunsneriske partnerskaber, møder om kunst, Åben skole, Statens Kunstfond, Æstetiske fag/æstetik, Grundskole