Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Kunstneriske partnerskaber i den åbne skole

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract
Huskunstnerordningen under Statens Kunstfond har siden 2006 støttet kunstprojekter, der foregår i et ”hus”, hvor én eller flere kunstnere og en målgruppe af børn eller unge mødes om kunstneriske processer. Med til at få disse møder og samarbejder i stand er også lærere, pædagoger, kunstformidlere mm. Det gør Huskunstnerordningen til en mulig og oplagt ramme om Åben skole projekter, men netop indførelsen af Åben skole er også på vej til at ændre det landskab som ordningen siden sin start har været med til at skabe for samarbejder mellem kunstnere og skoler om kunst. I denne artikel belyser vi med afsæt i en undersøgelse af Huskunstnerordningen (2017) samspillet mellem ordningens rammer og samarbejdet mellem skolens og kunstneres arbejde. Der er her særligt fokus på mødet mellem forskellige former for samarbejde og forskellige æstetik og kunstsyn som vi analyserer gennem processen fra opslag, ansøgningsbehandling, kriterier for tildeling af støtte til realiseringen af konkret projekter. Som eksempler inddrages 3 cases, hvor de forskellige samarbejdsformer og kunstsyn inddrages, og hvor der udledes oplevelses og læringspotentialer relateret til skolen rammer og mål.
OriginalsprogDansk
TitelÅben skole
RedaktørerLars Emmerik Damgaard Knudsen, Laura Lundager Jensen, Anders Vestergaard Thomsen, Mette Fredslund
UdgivelsesstedOdense
ForlagSyddansk Universitetsforlag
Udgivelsesårsep. 2020
Sider210-227
ISBN (trykt)978-87-408-3277-8
StatusUdgivet - sep. 2020

    Forskningsområder

  • Kunst, børn og unge, Kunsneriske partnerskaber, møder om kunst, Åben skole, Statens Kunstfond, Æstetiske fag/æstetik, Grundskole

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Aktiviteter

ID: 128379245