Kunstig intelligens og elevernes digitale kompetencer

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Denne eksplorative artikel fokuserer på generativ kunstig intelligens som f.eks. ChatGPT. Den undersøger elevernes motiver for at bruge teknologien, og hvad formålet kan være med at anvende den i en gymnasiekontekst. Artiklen diskuterer de mulige perspektiver i forhold til elevernes læring og deres udvikling af videre studiekompetence og almendannelse i gymnasiet og kommer med et bud på mulige tilgange i undervisningssammenhæng. Specielt er der fokus, på hvordan anvendelsen af vignetter kan synliggøre faglig praksis og dermed bidrage til elevernes forståelse af faglige arbejdsmetoder og elevernes procesbevidsthed. Den konkluderer at der er behov for at indtænke nye digitale teknologier som generativ kunstig intelligens i undervisning og dette må gøres på kritisk og reflekteret vis med henblik på forøgelse af elevernes læringskapacitet gennem opbygning af et personligt og fagligt funderet læringsmiljø.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPOLIS - Tidsskrift for samfundsfagsdidaktik
Vol/bind5
Nummer8
Sider (fra-til)61-82
Antal sider22
StatusUdgivet - 25 sep. 2024

Emneord

  • kunstig intelligens
  • generativ kunstig intelligens
  • gymnasieforskning

Citationsformater