DPU

Aarhus Universitets segl

Kultur, æstetik og kunst i dagtilbud

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  • Henriette Blomgren, VIA University College
  • ,
  • Hanne Kusk
  • Merete Cornét Sørensen, Professionshøjskolen Absalon, Danmark
  • Michael Blume, VIA University College
I dette kapitel undersøger vi relationen mellem kultur, æstetik og kunst i dagtilbud
i samklang med tilgange og resultater i LegeKunst, men også med henvisning til
andre forskningsprojekter. Vores ambition med kapitlet er at indsætte og forstå
feltet kultur, æstetik og kunst i en dagtilbudspædagogisk sammenhæng. Vores
afsæt er, at kultur, æstetik og kunst i praksis væver sig sammen og ind og ud af
hinanden, og hvor en skelnen mellem disse måske ikke er relevant (Hovik 2019a).
Fænomener og praksisser med kultur, æstetik og kunst i en pædagogisk sammenhæng er netop ikke entydige, men alligevel har vi brug for begreber og blikke, som
analytisk skelner og markerer og dermed hjælper os til at se og forstå, hvad der er
på spil. Derfor introducerer vi i kapitlet metaforen kalejdoskop, som en sproglig figur for et analytisk greb, der kan bruges til at kigge på mange slags praksisser med
det kunstneriske, pædagogiske og æstetiske i dagtilbudsregi.
OriginalsprogDansk
TitelLegekunst : leg, dannelse, kunst og kultur i dagtilbud
RedaktørerLars Geer Hammershøj
ForlagSamfundslitteratur
Udgivelsesårnov. 2022
Sider51-69
Kapitel2
ISBN (trykt)9788759340837
ISBN (Elektronisk)9788759342305
StatusUdgivet - nov. 2022

    Forskningsområder

  • Kunst, kultur, æstetik, leg, dagtilbud, materialitet, dagtilbud, børnekultur

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 295641624