DPU

Aarhus Universitets segl

Kritisk-æstetiske scenarier i teknologiforståelse – en tværfaglig tilgang

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Standard

Kritisk-æstetiske scenarier i teknologiforståelse – en tværfaglig tilgang. / Philipps, Morten Raahauge; Fougt, Simon; Ejsing-Duun, Stine.
I: Acta Didactica Norden, Bind 16, Nr. 4, 3, 12.2022.

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Harvard

Philipps, MR, Fougt, S & Ejsing-Duun, S 2022, 'Kritisk-æstetiske scenarier i teknologiforståelse – en tværfaglig tilgang', Acta Didactica Norden, bind 16, nr. 4, 3. https://doi.org/10.5617/adno.9181

APA

CBE

MLA

Philipps, Morten Raahauge, Simon Fougt og Stine Ejsing-Duun. "Kritisk-æstetiske scenarier i teknologiforståelse – en tværfaglig tilgang". Acta Didactica Norden. 2022. 16(4). https://doi.org/10.5617/adno.9181

Vancouver

Philipps MR, Fougt S, Ejsing-Duun S. Kritisk-æstetiske scenarier i teknologiforståelse – en tværfaglig tilgang. Acta Didactica Norden. 2022 dec.;16(4):3. doi: 10.5617/adno.9181

Author

Philipps, Morten Raahauge ; Fougt, Simon ; Ejsing-Duun, Stine. / Kritisk-æstetiske scenarier i teknologiforståelse – en tværfaglig tilgang. I: Acta Didactica Norden. 2022 ; Bind 16, Nr. 4.

Bibtex

@article{b0cc9e24e3f142ed94373fd0b61293cf,
title = "Kritisk-{\ae}stetiske scenarier i teknologiforst{\aa}else – en tv{\ae}rfaglig tilgang",
abstract = "Denne artikel belyser, om og hvordan kritisk-{\ae}stetiske scenarier kan udvikle det danske teknologiforst{\aa}elsesfagfelts fagdidaktik i forl{\o}b med alle fire kompetenceomr{\aa}der i spil. Artiklens hypotese er, at s{\aa}danne scenarier er egnet til at udvikle elevernes kritiske sans og dermed den digitale myndigg{\o}relse, fordi de kan stimulere elevernes evne til at for­lade deres egen position og dermed kritisk forholde sig til sagen gennem processer, hvor de arbejder med materialiseringer af forestillinger om teknologi og konsekvenser af teknologianvendelse. Inspireret af design-based research tager unders{\o}gelsen udgangs­punkt i et undervisningsforl{\o}b, hvor en 6. klasse skulle udvikle digitale artefakter, der kritisk udstiller samfundets brug af sundhedsdata. I f{\o}rste del designede eleverne et d{\o}dsur, der forudsiger en persons d{\o}dsdato, og i anden del designede de en prototype af et sundhedsprogram m{\aa}lrettet en kunde i {\'e}n af tre cases: en totalit{\ae}r stat, et super­sygehus eller elevernes egen virksomhed. Empiri blev indsamlet ved hj{\ae}lp af obser­vationer og uformelle samtaler i undervisningen samt interviews med l{\ae}reren og ana­lyseres med fokus p{\aa} det potentielle l{\ae}ringspotentiale, det aktualiserede l{\ae}rings­potentiale og faktisk l{\ae}ring. Analysen afd{\ae}kker et stort potentielt l{\ae}ringspotentiale, som kun i nogen grad aktualiseres i den konkrete undervisning, som igen kun f{\o}rer til begr{\ae}nset relevant faktisk l{\ae}ring hos eleverne. Analysen diskuteres med artiklens teoretiske st{\aa}sted og erfaringer fra fors{\o}gsfaget teknologiforst{\aa}else i et fors{\o}g p{\aa} at kvalificere fremtidige forl{\o}b baseret p{\aa} kritisk-{\ae}stetiske scenarier i fagfeltet.",
keywords = "critical design, critical-aesthetic scenarios, ethics, scenario-based teaching, technology comprehension",
author = "Philipps, {Morten Raahauge} and Simon Fougt and Stine Ejsing-Duun",
year = "2022",
month = dec,
doi = "10.5617/adno.9181",
language = "Dansk",
volume = "16",
journal = "Acta Didactica Norden",
issn = "2535-8219",
publisher = "Acta Didactica Norge",
number = "4",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Kritisk-æstetiske scenarier i teknologiforståelse – en tværfaglig tilgang

AU - Philipps, Morten Raahauge

AU - Fougt, Simon

AU - Ejsing-Duun, Stine

PY - 2022/12

Y1 - 2022/12

N2 - Denne artikel belyser, om og hvordan kritisk-æstetiske scenarier kan udvikle det danske teknologiforståelsesfagfelts fagdidaktik i forløb med alle fire kompetenceområder i spil. Artiklens hypotese er, at sådanne scenarier er egnet til at udvikle elevernes kritiske sans og dermed den digitale myndiggørelse, fordi de kan stimulere elevernes evne til at for­lade deres egen position og dermed kritisk forholde sig til sagen gennem processer, hvor de arbejder med materialiseringer af forestillinger om teknologi og konsekvenser af teknologianvendelse. Inspireret af design-based research tager undersøgelsen udgangs­punkt i et undervisningsforløb, hvor en 6. klasse skulle udvikle digitale artefakter, der kritisk udstiller samfundets brug af sundhedsdata. I første del designede eleverne et dødsur, der forudsiger en persons dødsdato, og i anden del designede de en prototype af et sundhedsprogram målrettet en kunde i én af tre cases: en totalitær stat, et super­sygehus eller elevernes egen virksomhed. Empiri blev indsamlet ved hjælp af obser­vationer og uformelle samtaler i undervisningen samt interviews med læreren og ana­lyseres med fokus på det potentielle læringspotentiale, det aktualiserede lærings­potentiale og faktisk læring. Analysen afdækker et stort potentielt læringspotentiale, som kun i nogen grad aktualiseres i den konkrete undervisning, som igen kun fører til begrænset relevant faktisk læring hos eleverne. Analysen diskuteres med artiklens teoretiske ståsted og erfaringer fra forsøgsfaget teknologiforståelse i et forsøg på at kvalificere fremtidige forløb baseret på kritisk-æstetiske scenarier i fagfeltet.

AB - Denne artikel belyser, om og hvordan kritisk-æstetiske scenarier kan udvikle det danske teknologiforståelsesfagfelts fagdidaktik i forløb med alle fire kompetenceområder i spil. Artiklens hypotese er, at sådanne scenarier er egnet til at udvikle elevernes kritiske sans og dermed den digitale myndiggørelse, fordi de kan stimulere elevernes evne til at for­lade deres egen position og dermed kritisk forholde sig til sagen gennem processer, hvor de arbejder med materialiseringer af forestillinger om teknologi og konsekvenser af teknologianvendelse. Inspireret af design-based research tager undersøgelsen udgangs­punkt i et undervisningsforløb, hvor en 6. klasse skulle udvikle digitale artefakter, der kritisk udstiller samfundets brug af sundhedsdata. I første del designede eleverne et dødsur, der forudsiger en persons dødsdato, og i anden del designede de en prototype af et sundhedsprogram målrettet en kunde i én af tre cases: en totalitær stat, et super­sygehus eller elevernes egen virksomhed. Empiri blev indsamlet ved hjælp af obser­vationer og uformelle samtaler i undervisningen samt interviews med læreren og ana­lyseres med fokus på det potentielle læringspotentiale, det aktualiserede lærings­potentiale og faktisk læring. Analysen afdækker et stort potentielt læringspotentiale, som kun i nogen grad aktualiseres i den konkrete undervisning, som igen kun fører til begrænset relevant faktisk læring hos eleverne. Analysen diskuteres med artiklens teoretiske ståsted og erfaringer fra forsøgsfaget teknologiforståelse i et forsøg på at kvalificere fremtidige forløb baseret på kritisk-æstetiske scenarier i fagfeltet.

KW - critical design

KW - critical-aesthetic scenarios

KW - ethics

KW - scenario-based teaching

KW - technology comprehension

U2 - 10.5617/adno.9181

DO - 10.5617/adno.9181

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 16

JO - Acta Didactica Norden

JF - Acta Didactica Norden

SN - 2535-8219

IS - 4

M1 - 3

ER -