Kritisk diskussion og teoretisk perspektivering af undervisningen under nedlukningen i foråret 2020

Publikation: KonferencebidragPaperForskning

190 Downloads (Pure)

Abstract

Den store corona-nedlukning i foråret 2020 har givet os et ellers uset stillbillede af hvor langt det danske undervisningssystem er kommet med at tilegne sig digitale medier. Selvom det aldrig har været meningen at undervisningen generelt set har skullet foregå som udelukkende fjernundervisning afdækker rapporterne alligevel en række problemer. Dette papers forskningsspørgsmål er som følger, hvordan disse problemer kan begrundes og adresseres. Papiret tegner først et billede af hvad rapporterne viser for grundskole, ungdomsuddannelser og universiteter. Herefter foretages en teoretisk perspektivering ud fra rumfilosofi, teori om almendannelse, interaktionsteori, fænomenologi og Heideggers brugstøjsanalyse, for at forstå, begrunde og adressere problemerne. Den teoretiske perspektivering vil løbende diskutere problemernes karakter og deducere og fremanalysere muligheder for at udvikle undervisningsdesign der er adækvate. Sidst i papiret refereres og diskuteres tre eksemplariske undervisningsforløb fra foråret 2020 der på forskellig måde kan ses som forsøg på at foretage en undervisningsudvikling der er adækvat.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2021
Antal sider14
StatusUdgivet - 2021
BegivenhedNordMedia Conference 2021: Crisis and resilience: Nordic media research on the frontline - University of Iceland in Reykjavík (virtuelt), Reykjavík, Island
Varighed: 18 aug. 202120 aug. 2021

Konference

KonferenceNordMedia Conference 2021
LokationUniversity of Iceland in Reykjavík (virtuelt)
Land/OmrådeIsland
ByReykjavík
Periode18/08/202120/08/2021

Emneord

  • corona
  • covid-19
  • Undervisning
  • virtuel undervisning
  • Forår 2020

Citationsformater