Konceptuelle metaforer som selektionskriterium for Dansk litteraturs kanon: -med fokus på elevers literacytilegnelse på tværs af tidsrum, sprog og kultur

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Med denne artikel argumenteres for, at et øget fokus på kronotopers iboende konceptuelle metaforer i kanonlitteratur kan bidrage til at bevidstgøre elever om den historiske og litterære udvikling i tid og rum. Litteraturhistorie vil, på den baggrund, i højere grad bidrage til en udvidet literacy-tilegnelse set i relation til den mere snævre lineære kronologiske periodisering, forfatter-portræt og tekstlæsning, der typisk kendetegner læsning af kanonlitteratur. Med artiklen argumenteres også for, at et øget fokus på to- og flersprogede elevers fortolkning af de konceptuelle metaforer kan bidrage til den historiske og litterære udvikling.
OriginalsprogDansk
TidsskriftNordlit
Vol/bind48
Antal sider14
ISSN0809-1668
DOI
StatusUdgivet - 11 jan. 2022

Emneord

  • konceptuelle metaforer
  • kronotop
  • literacy
  • kanonlitteratur
  • tosprogethed

Citationsformater