I artiklen diskuteres samspillet mellem uddannelse, studerende og ftagermarked i et projektorienteret praktikforløb på universitetet. Denne undersøgelse tager afsæt i en dokumentanalyse og et fokusgruppeinterview foretaget på kandidatuddannelsen i Idrætsvidenskab ved Aarhus Universitet. Analysen viser god overensstemmelse mellem den viden og de færdigheder og kompetencer (VFK), som de studerende anvender, og som praktikpladserne efterspørger. Dog bør der sondres mellem generel VFK, der er fundamental i løsningen af virkelighedsnære arbejdsopgaver, og idrætsspecifik VFK, der værdsættes af praktikvejledere, men ikke opfattes som lige nødvendig på alle arbejdspladser. For at opnå gennemskuelige og afstemte forløb opfordres til øget fokus på dialog og involvering af praktikvejledere, og forslag gives, til hvordan strukturelle forhold kan understøtte dette. Når teoretisk kernefaglighed på campus konverteres til nøje struktureret opgaveløsning i praksis, påpeges imidlertid en risiko for umyndiggørelse af de studerende og en desavouering af akademia. Denne må holdes for øje i fremadrettet af- og udvikling af projektorienterede praktikforløb på universiteterne.
Originalsprog
Dansk
Artikelnummer
1
Tidsskrift
Dansk Universitetspædagogisk Tidskrift
Vol/bind
Årgang 17
Nummer
32
Sider (fra-til)
3-21
Antal sider
19
Status
Udgivet - 13 jun. 2022
Forskningsområder
projektorienteret undervisning, employability, idræt, praktik, karriere, brobygning, teori og praksis, viden, færdigheder, kompetencer