Karrierekursen er sat: – en undersøgelse af et projektorienteret praktikforløb i universitetsregi

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

I artiklen diskuteres samspillet mellem uddannelse, studerende og ftagermarked i et projektorienteret praktikforløb på universitetet. Denne undersøgelse tager afsæt i en dokumentanalyse og et fokusgruppeinterview foretaget på kandidatuddannelsen i Idrætsvidenskab ved Aarhus Universitet. Analysen viser god overensstemmelse mellem den viden og de færdigheder og kompetencer (VFK), som de studerende anvender, og som praktikpladserne efterspørger. Dog
bør der sondres mellem generel VFK, der er fundamental i løsningen af virkelighedsnære arbejdsopgaver, og idrætsspecifik VFK, der værdsættes af praktikvejledere, men ikke opfattes som lige nødvendig på alle arbejdspladser. For at opnå gennemskuelige og afstemte forløb opfordres til øget fokus på dialog og involvering af praktikvejledere, og forslag gives, til hvordan strukturelle forhold kan understøtte dette. Når teoretisk kernefaglighed på campus konverteres til nøje struktureret opgaveløsning i praksis, påpeges imidlertid en risiko for umyndiggørelse af de studerende og en desavouering af akademia. Denne må holdes for øje i fremadrettet af- og udvikling af projektorienterede praktikforløb på universiteterne.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer1
TidsskriftDansk Universitetspædagogisk Tidskrift
Vol/bindÅrgang 17
Nummer32
Sider (fra-til)3-21
Antal sider19
StatusUdgivet - 13 jun. 2022

    Forskningsområder

  • projektorienteret undervisning, employability, idræt, praktik, karriere, brobygning, teori og praksis, viden, færdigheder, kompetencer

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 271693094