Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Kapitel 7: Pædagogisk ledelse i ungdomsuddannelserne – hvordan opleves og udmøntes ledelsesrollen set i et didaktisk perspektiv?

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Standard

Kapitel 7: Pædagogisk ledelse i ungdomsuddannelserne – hvordan opleves og udmøntes ledelsesrollen set i et didaktisk perspektiv? / Lund, Lea.

Almendidaktiske perspektiver – fortid, samtid og fremtid. Aarhus Universitetsforlag, 2019.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Harvard

Lund, L 2019, Kapitel 7: Pædagogisk ledelse i ungdomsuddannelserne – hvordan opleves og udmøntes ledelsesrollen set i et didaktisk perspektiv? i Almendidaktiske perspektiver – fortid, samtid og fremtid. Aarhus Universitetsforlag.

APA

Lund, L. (2019). Kapitel 7: Pædagogisk ledelse i ungdomsuddannelserne – hvordan opleves og udmøntes ledelsesrollen set i et didaktisk perspektiv?. Manuskript under forberedelse I Almendidaktiske perspektiver – fortid, samtid og fremtid Aarhus Universitetsforlag.

CBE

Lund L. 2019. Kapitel 7: Pædagogisk ledelse i ungdomsuddannelserne – hvordan opleves og udmøntes ledelsesrollen set i et didaktisk perspektiv?. I Almendidaktiske perspektiver – fortid, samtid og fremtid. Aarhus Universitetsforlag.

MLA

Lund, Lea "Kapitel 7: Pædagogisk ledelse i ungdomsuddannelserne – hvordan opleves og udmøntes ledelsesrollen set i et didaktisk perspektiv?". Almendidaktiske perspektiver – fortid, samtid og fremtid. Kapitel 7, Aarhus Universitetsforlag. 2019.

Vancouver

Lund L. Kapitel 7: Pædagogisk ledelse i ungdomsuddannelserne – hvordan opleves og udmøntes ledelsesrollen set i et didaktisk perspektiv? I Almendidaktiske perspektiver – fortid, samtid og fremtid. Aarhus Universitetsforlag. 2019

Author

Lund, Lea. / Kapitel 7: Pædagogisk ledelse i ungdomsuddannelserne – hvordan opleves og udmøntes ledelsesrollen set i et didaktisk perspektiv?. Almendidaktiske perspektiver – fortid, samtid og fremtid. Aarhus Universitetsforlag, 2019.

Bibtex

@inbook{bd58f52686634f3fa63686f34ccd84fc,
title = "Kapitel 7: P{\ae}dagogisk ledelse i ungdomsuddannelserne – hvordan opleves og udm{\o}ntes ledelsesrollen set i et didaktisk perspektiv?",
abstract = "Skoleledelsen har en betydningsfuld rolle at spille, n{\aa}r vi ser p{\aa} skolen som et professionelt l{\ae}ringsf{\ae}llesskab, og i den seneste gymnasiereform er det et krav, at skoleledelsen kommer t{\ae}ttere p{\aa} skolens kerneopgave: under-visningen. Ledelsens roller best{\aa}r ikke blot i implementering af arbejdstidsregler, {\o}konomiske tilpasninger og planl{\ae}gningsm{\ae}ssige, administrative opgaver. Der er ogs{\aa} behov for at udvikle skolernes p{\ae}dagogiske ledelse, med s{\ae}rligt henblik p{\aa}, at ledelsen kommer t{\ae}ttere p{\aa} deres medarbejdere dvs. den faglige-p{\ae}dagogiske praksis. Det er et didaktisk tema ogs{\aa} aktualiseret internationalt af Uljens og Ylimakis (2018) intention om at bygge bro mellem den p{\ae}dagogiske ledelse, curriculum og didaktikBogens m{\aa}l er at formidle praksisrelevant og professionsrettet forskning i aktuelle p{\ae}dagogisk-didaktiske problemstillinger. V{\ae}gten i bogens kapitler baserer sig p{\aa} empirisk forskning, foretaget sammen med, og i, professionerne, samt refleksioner over dilemmaer og udfordringer i samtidens p{\ae}dagogiske praksis. Bogen s{\ae}tter fokus p{\aa} koblinger mellem didaktisk teori og anvendt praksis i skole og dagtilbud, p{\aa} videreg{\aa}ende uddannelser inden for det p{\ae}dagogiske hovedomr{\aa}de, og i p{\ae}dagogiske forvaltninger, samt p{\aa} grundl{\ae}ggende sp{\o}rgsm{\aa}l og refleksioner over planl{\ae}gning og tilrettel{\ae}ggelse af l{\ae}ringsmilj{\o}er, undervisning og uddannelse.",
keywords = "almen didaktik, educational leadership",
author = "Lea Lund",
year = "2019",
month = sep,
day = "1",
language = "Dansk",
booktitle = "Almendidaktiske perspektiver – fortid, samtid og fremtid",
publisher = "Aarhus Universitetsforlag",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Kapitel 7: Pædagogisk ledelse i ungdomsuddannelserne – hvordan opleves og udmøntes ledelsesrollen set i et didaktisk perspektiv?

AU - Lund, Lea

PY - 2019/9/1

Y1 - 2019/9/1

N2 - Skoleledelsen har en betydningsfuld rolle at spille, når vi ser på skolen som et professionelt læringsfællesskab, og i den seneste gymnasiereform er det et krav, at skoleledelsen kommer tættere på skolens kerneopgave: under-visningen. Ledelsens roller består ikke blot i implementering af arbejdstidsregler, økonomiske tilpasninger og planlægningsmæssige, administrative opgaver. Der er også behov for at udvikle skolernes pædagogiske ledelse, med særligt henblik på, at ledelsen kommer tættere på deres medarbejdere dvs. den faglige-pædagogiske praksis. Det er et didaktisk tema også aktualiseret internationalt af Uljens og Ylimakis (2018) intention om at bygge bro mellem den pædagogiske ledelse, curriculum og didaktikBogens mål er at formidle praksisrelevant og professionsrettet forskning i aktuelle pædagogisk-didaktiske problemstillinger. Vægten i bogens kapitler baserer sig på empirisk forskning, foretaget sammen med, og i, professionerne, samt refleksioner over dilemmaer og udfordringer i samtidens pædagogiske praksis. Bogen sætter fokus på koblinger mellem didaktisk teori og anvendt praksis i skole og dagtilbud, på videregående uddannelser inden for det pædagogiske hovedområde, og i pædagogiske forvaltninger, samt på grundlæggende spørgsmål og refleksioner over planlægning og tilrettelæggelse af læringsmiljøer, undervisning og uddannelse.

AB - Skoleledelsen har en betydningsfuld rolle at spille, når vi ser på skolen som et professionelt læringsfællesskab, og i den seneste gymnasiereform er det et krav, at skoleledelsen kommer tættere på skolens kerneopgave: under-visningen. Ledelsens roller består ikke blot i implementering af arbejdstidsregler, økonomiske tilpasninger og planlægningsmæssige, administrative opgaver. Der er også behov for at udvikle skolernes pædagogiske ledelse, med særligt henblik på, at ledelsen kommer tættere på deres medarbejdere dvs. den faglige-pædagogiske praksis. Det er et didaktisk tema også aktualiseret internationalt af Uljens og Ylimakis (2018) intention om at bygge bro mellem den pædagogiske ledelse, curriculum og didaktikBogens mål er at formidle praksisrelevant og professionsrettet forskning i aktuelle pædagogisk-didaktiske problemstillinger. Vægten i bogens kapitler baserer sig på empirisk forskning, foretaget sammen med, og i, professionerne, samt refleksioner over dilemmaer og udfordringer i samtidens pædagogiske praksis. Bogen sætter fokus på koblinger mellem didaktisk teori og anvendt praksis i skole og dagtilbud, på videregående uddannelser inden for det pædagogiske hovedområde, og i pædagogiske forvaltninger, samt på grundlæggende spørgsmål og refleksioner over planlægning og tilrettelæggelse af læringsmiljøer, undervisning og uddannelse.

KW - almen didaktik

KW - educational leadership

UR - http://edu.au.dk/forskning/forskningsenheder/almendidaktik/

M3 - Bidrag til bog/antologi

BT - Almendidaktiske perspektiver – fortid, samtid og fremtid

PB - Aarhus Universitetsforlag

ER -