Kønnet kultur og skæv repræsentation: Et tilbageblik på og en kvalitativ analyse af 30 år i dansk akademia

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning

Abstract

Mandlige kunstnere, teoretikere og forfattere har i mange år fyldt væsentlig mere i undervis-ning og forskning på humaniora end kvindelige. Hvorfor har kønsubalancen i humanistisk forskning været så stor, og hvilken type kønnet/sexistisk akademisk kultur er den rundet af? Det er nogle af de spørgsmål, denne artikel vil forsøge at svare på.

Ved afslutningen af det store firbindsværk A Cultural History of the Avant-garde in the Nordic Countries (2012-2022) var det klart, at mandlige kunstnere var stærkt overrepræsenterede. I denne artikel vil jeg først se på kønsbalancen i A Cultural History og i egen tidligere forskning – hvor den også er meget skæv – og dernæst vil jeg forsøge at forstå, hvorfor skævheden har været så udtalt og upåagtet ved at undersøge den akademiske kultur, forskningen er blevet til i. Her vil jeg dels trække på egne erfaringer, dels på en kvalitativ undersøgelse af vidnesbyrd fra andre kvindelige forskere i min generation. Min tese er, at den manglende opmærksomhed, der har været på køn i forskningen, er tæt forbundet med en kønnet og ofte sexistisk universitetskultur.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPassepartout - skrifter for kunsthistorie
Vol/bind1. årgang (2023)
Sider (fra-til)1-18
StatusUdgivet - dec. 2023

Emneord

  • sexisme
  • #MeToo
  • Humaniora
  • repræsentation
  • Sonja Ferlov Mancoba

Citationsformater