I et team af forskellige kunstneriske og pædagogiske fagligheder har projektet JEG KAN SKABE på Copenhagen Contemporary 2021 planlagt, gennemført og evalueret et tre uger langt undervisningsforløb om æstetiske læreprocesser i en modtageklasse fra Nørrebro. Formålet med projektet har været at understøtte de nyankomne elevers mulighed for at finde et ståsted og udvikling af identitetsfølelse i processen i at finde sig tilrette i et nyt land. Dette er gennemført med et fokus både på at lære sig selv at kende, at lære at samarbejde med andre, at styrke danskkundskaberne og gennem æstetiske udtryksformer i praktisk, værkstedsorienteret undervisning. Projektet og undervisningen er tilrettelagt i et samarbejde mellem modtageklassen for udskolingen på Rådmandsgades Skole, kunsthallen Copenhagen Contemporary og Kirsten Rotbøll Lassen. Undervisningen og værkstederne er gennemført i en vekslen mellem lektioner i klassen og på kunsthallen. Her har undervisere fra kunsthallen besøgt klassen, og klassen har besøgt kunsthallen. Gennem hele forløbet har fokus været på at bruge en af kunsthallens udstillinger som inspiration for elevernes arbejde og udtryk. Forløbet er sluttet af med en offentlig udstilling hvor klassens værker er præsenteret i udstillingshallen på Copenhagen Contemporary. Projektet er gennemført i samarbejde med følgeforskning, som har fungeret både som en sparringspartner og analytiker af om projektets mål er nået. I denne rapport udfoldes projektets formål og mål, samt måderne undervisningen af elever fra modtageklassen blev forstået og grebet an på. Det indebærer en beskrivelse af det undervisningsrum, som Copenhagen Contemporarys stiller til rådighed samt en beskrivelse af målgruppen “nyankomne” (dvs. eleverne i modtageklassen) og beskrivelse af særlige udfordringer i undervisning af denne gruppe. Dernæst følger en overordnet beskrivelse af undervisningsindholdet og aktiviteter samt en præsentation af underviserteamet. På baggrund af feedback fra underviserne analyseres samarbejdet, og der præsenteres en række opmærksomhedspunkter. Derefter følger en redegørelse for design af projektets følgeforskning samt analyser af datamaterialet. Dette inddeles i to sektioner; 1) opnåelse af mål og 2) forslag til videreudvikling. Rapporten afsluttes med en sammenfatning af følgeforskningens fund og anbefalinger.
Originalsprog
Dansk
Forlag
Copenhagen Contemporary
Antal sider
28
Status
Udgivet - 2021
Forskningsområder
Grundskole, Social udsathed/arv, Æstetiske fag/æstetik, Læring