DPU

Aarhus Universitets segl

Italesættelsen og betydningen af ’formers’ i det forebyggende arbejde

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Standard

Italesættelsen og betydningen af ’formers’ i det forebyggende arbejde. / Olsen, Malle; Borslund, Stine; Mørck, Line Lerche.

I: Tidsskrift for Socialpædagogik, Bind 25, Nr. 1, 07.2022, s. 145-154.

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Harvard

Olsen, M, Borslund, S & Mørck, LL 2022, 'Italesættelsen og betydningen af ’formers’ i det forebyggende arbejde', Tidsskrift for Socialpædagogik, bind 25, nr. 1, s. 145-154.

APA

Olsen, M., Borslund, S., & Mørck, L. L. (2022). Italesættelsen og betydningen af ’formers’ i det forebyggende arbejde. Tidsskrift for Socialpædagogik, 25(1), 145-154.

CBE

Olsen M, Borslund S, Mørck LL. 2022. Italesættelsen og betydningen af ’formers’ i det forebyggende arbejde. Tidsskrift for Socialpædagogik. 25(1):145-154.

MLA

Olsen, Malle, Stine Borslund, og Line Lerche Mørck. "Italesættelsen og betydningen af ’formers’ i det forebyggende arbejde". Tidsskrift for Socialpædagogik. 2022, 25(1). 145-154.

Vancouver

Olsen M, Borslund S, Mørck LL. Italesættelsen og betydningen af ’formers’ i det forebyggende arbejde. Tidsskrift for Socialpædagogik. 2022 jul.;25(1):145-154.

Author

Olsen, Malle ; Borslund, Stine ; Mørck, Line Lerche. / Italesættelsen og betydningen af ’formers’ i det forebyggende arbejde. I: Tidsskrift for Socialpædagogik. 2022 ; Bind 25, Nr. 1. s. 145-154.

Bibtex

@article{9b558506712240239eea74c5d5b688d3,
title = "Itales{\ae}ttelsen og betydningen af {\textquoteright}formers{\textquoteright} i det forebyggende arbejde",
abstract = "Denne artikel unders{\o}ger hvordan {\textquoteright}formers{\textquoteright} itales{\ae}ttes i det forebyggende arbejde – med fokus p{\aa} betydningen af diskurser og storylines, for {\textquoteleft}formers{\textquoteright} og deres selvforst{\aa}else, deltagelse og handleevne i det forebyggende arbejde. Diskursen omkring {\textquoteright}formers{\textquoteright} – personer med levede erfaringer i det kriminelle milj{\o} - er stadig et meget polariseret og omdiskuteret emne i dansk sammenh{\ae}ng. Denne diskurs vil artiklen s{\ae}rligt belyse gennem analyse og diskussion af en specifik tr{\aa}d p{\aa} Facebookgruppen {\textquoteleft}SSP Samr{\aa}det{\textquoteright}. I artiklen analyserer vi ogs{\aa} et konkret forebyggende arbejde, Exit 2.0 som del af {\textquoteright}En Procent Er Nok{\textquoteright} (EPEN). Vi ser hvordan Martin Celosse-Andersen, der er {\textquoteright}former{\textquoteright}, leder og mentor konkret inddrager egne livserfaringer herunder erfaringer med egen exit, som derfor er medskabende for hans udvikling af EPEN. I samarbejde med en kandidat {\textquoteright}R{\textquoteright} udvikler han et f{\ae}lles metafor-sprog og han inviterer kandidaten ind i en f{\ae}llesskabende praksis, der brobygger og skaber samarbejde til {\textquoteright}det etablerede system{\textquoteright}, her psykiatrien.Artiklens samlede form{\aa}l er at belyse itales{\ae}ttelsen af {\textquoteleft}formers{\textquoteright} og betydningen af denne, samtidig med at vi fors{\o}ger at skabe {\textquoteleft}third spaces{\textquoteright}, hvori de negative diskurser omkring {\textquoteleft}formers{\textquoteright} kan blive kritisk diskuteret. M{\aa}let hermed er at favne kompleksitet og give rum for de vigtige samfundsm{\ae}ssige og personlige udviklingspotentialer, som en legitimering af de s{\aa}kaldte {\textquoteleft}formers{\textquoteright}, rummer. ",
keywords = "formers, itales{\ae}ttelse, forebyggende arbejde, diskusanalyse, Socialp{\ae}dagogik, Samfund/samtid",
author = "Malle Olsen and Stine Borslund and M{\o}rck, {Line Lerche}",
year = "2022",
month = jul,
language = "Dansk",
volume = "25",
pages = "145--154",
journal = "Tidsskrift for Socialp{\ae}dagogik",
issn = "1398-3717",
publisher = "Dansk forening Socialp{\ae}dagogik",
number = "1",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Italesættelsen og betydningen af ’formers’ i det forebyggende arbejde

AU - Olsen, Malle

AU - Borslund, Stine

AU - Mørck, Line Lerche

PY - 2022/7

Y1 - 2022/7

N2 - Denne artikel undersøger hvordan ’formers’ italesættes i det forebyggende arbejde – med fokus på betydningen af diskurser og storylines, for ‘formers’ og deres selvforståelse, deltagelse og handleevne i det forebyggende arbejde. Diskursen omkring ’formers’ – personer med levede erfaringer i det kriminelle miljø - er stadig et meget polariseret og omdiskuteret emne i dansk sammenhæng. Denne diskurs vil artiklen særligt belyse gennem analyse og diskussion af en specifik tråd på Facebookgruppen ‘SSP Samrådet’. I artiklen analyserer vi også et konkret forebyggende arbejde, Exit 2.0 som del af ’En Procent Er Nok’ (EPEN). Vi ser hvordan Martin Celosse-Andersen, der er ’former’, leder og mentor konkret inddrager egne livserfaringer herunder erfaringer med egen exit, som derfor er medskabende for hans udvikling af EPEN. I samarbejde med en kandidat ’R’ udvikler han et fælles metafor-sprog og han inviterer kandidaten ind i en fællesskabende praksis, der brobygger og skaber samarbejde til ’det etablerede system’, her psykiatrien.Artiklens samlede formål er at belyse italesættelsen af ‘formers’ og betydningen af denne, samtidig med at vi forsøger at skabe ‘third spaces’, hvori de negative diskurser omkring ‘formers’ kan blive kritisk diskuteret. Målet hermed er at favne kompleksitet og give rum for de vigtige samfundsmæssige og personlige udviklingspotentialer, som en legitimering af de såkaldte ‘formers’, rummer.

AB - Denne artikel undersøger hvordan ’formers’ italesættes i det forebyggende arbejde – med fokus på betydningen af diskurser og storylines, for ‘formers’ og deres selvforståelse, deltagelse og handleevne i det forebyggende arbejde. Diskursen omkring ’formers’ – personer med levede erfaringer i det kriminelle miljø - er stadig et meget polariseret og omdiskuteret emne i dansk sammenhæng. Denne diskurs vil artiklen særligt belyse gennem analyse og diskussion af en specifik tråd på Facebookgruppen ‘SSP Samrådet’. I artiklen analyserer vi også et konkret forebyggende arbejde, Exit 2.0 som del af ’En Procent Er Nok’ (EPEN). Vi ser hvordan Martin Celosse-Andersen, der er ’former’, leder og mentor konkret inddrager egne livserfaringer herunder erfaringer med egen exit, som derfor er medskabende for hans udvikling af EPEN. I samarbejde med en kandidat ’R’ udvikler han et fælles metafor-sprog og han inviterer kandidaten ind i en fællesskabende praksis, der brobygger og skaber samarbejde til ’det etablerede system’, her psykiatrien.Artiklens samlede formål er at belyse italesættelsen af ‘formers’ og betydningen af denne, samtidig med at vi forsøger at skabe ‘third spaces’, hvori de negative diskurser omkring ‘formers’ kan blive kritisk diskuteret. Målet hermed er at favne kompleksitet og give rum for de vigtige samfundsmæssige og personlige udviklingspotentialer, som en legitimering af de såkaldte ‘formers’, rummer.

KW - formers

KW - italesættelse

KW - forebyggende arbejde

KW - diskusanalyse

KW - Socialpædagogik

KW - Samfund/samtid

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 25

SP - 145

EP - 154

JO - Tidsskrift for Socialpædagogik

JF - Tidsskrift for Socialpædagogik

SN - 1398-3717

IS - 1

ER -