DPU

Aarhus Universitets segl

Intra-aktiv fagdidaktik: Teori-praksis i arbejdet med video i læreruddannelsens danskfag

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Standard

Intra-aktiv fagdidaktik : Teori-praksis i arbejdet med video i læreruddannelsens danskfag. / Heiden, Thomas; Jensen, Michael Peter.

I: Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, Bind 7, Nr. 11, 08.2022, s. 125-144.

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Harvard

Heiden, T & Jensen, MP 2022, 'Intra-aktiv fagdidaktik: Teori-praksis i arbejdet med video i læreruddannelsens danskfag', Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, bind 7, nr. 11, s. 125-144. https://doi.org/10.7146/lt.v7i11.126049

APA

Heiden, T., & Jensen, M. P. (2022). Intra-aktiv fagdidaktik: Teori-praksis i arbejdet med video i læreruddannelsens danskfag. Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, 7(11), 125-144. https://doi.org/10.7146/lt.v7i11.126049

CBE

Heiden T, Jensen MP. 2022. Intra-aktiv fagdidaktik: Teori-praksis i arbejdet med video i læreruddannelsens danskfag. Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi. 7(11):125-144. https://doi.org/10.7146/lt.v7i11.126049

MLA

Heiden, Thomas og Michael Peter Jensen. "Intra-aktiv fagdidaktik: Teori-praksis i arbejdet med video i læreruddannelsens danskfag". Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi. 2022, 7(11). 125-144. https://doi.org/10.7146/lt.v7i11.126049

Vancouver

Heiden T, Jensen MP. Intra-aktiv fagdidaktik: Teori-praksis i arbejdet med video i læreruddannelsens danskfag. Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi. 2022 aug.;7(11):125-144. doi: 10.7146/lt.v7i11.126049

Author

Heiden, Thomas ; Jensen, Michael Peter. / Intra-aktiv fagdidaktik : Teori-praksis i arbejdet med video i læreruddannelsens danskfag. I: Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi. 2022 ; Bind 7, Nr. 11. s. 125-144.

Bibtex

@article{87339de893164166b70ed963a43f1fb3,
title = "Intra-aktiv fagdidaktik: Teori-praksis i arbejdet med video i l{\ae}reruddannelsens danskfag",
abstract = "Artiklens form{\aa}l er at formidle analyse og fund fra projektet Brug af video i l{\ae}reruddannelsen med udgangspunkt i forskningssp{\o}rgsm{\aa}let: Hvordan overskrider l{\ae}rerstuderende i deres diskussioner af videoer fra grundskolens danskundervisning binariteten mellem teori og praksis? Artiklen bygger p{\aa} en nymaterialistisk tilgang til teori og praksis, hvor teori ikke er noget fundamentalt {\textquoteright}andet{\textquoteright} end praksis. Med udgangspunkt i begrebet intra-aktivitet arbejder vi med at transformere binariteten i relationer, hvor teori og praksis konstituerer hinanden. Fokus er p{\aa} at unders{\o}ge det fagdidaktiske rums tilblivelse gennem intra-aktion. Sammen med begrebet fortryllelse antager vi, at det kan v{\ae}re vigtige fagdidaktiske perspektiver for danskundervisere i l{\ae}reruddannelsen.",
keywords = "nymaterialisme",
author = "Thomas Heiden and Jensen, {Michael Peter}",
year = "2022",
month = aug,
doi = "10.7146/lt.v7i11.126049",
language = "Dansk",
volume = "7",
pages = "125--144",
journal = "Learning Tech – Tidsskrift for l{\ae}remidler, didaktik og teknologi",
issn = "2445-6810",
publisher = "L{\ae}remiddel.dk",
number = "11",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Intra-aktiv fagdidaktik

T2 - Teori-praksis i arbejdet med video i læreruddannelsens danskfag

AU - Heiden, Thomas

AU - Jensen, Michael Peter

PY - 2022/8

Y1 - 2022/8

N2 - Artiklens formål er at formidle analyse og fund fra projektet Brug af video i læreruddannelsen med udgangspunkt i forskningsspørgsmålet: Hvordan overskrider lærerstuderende i deres diskussioner af videoer fra grundskolens danskundervisning binariteten mellem teori og praksis? Artiklen bygger på en nymaterialistisk tilgang til teori og praksis, hvor teori ikke er noget fundamentalt ’andet’ end praksis. Med udgangspunkt i begrebet intra-aktivitet arbejder vi med at transformere binariteten i relationer, hvor teori og praksis konstituerer hinanden. Fokus er på at undersøge det fagdidaktiske rums tilblivelse gennem intra-aktion. Sammen med begrebet fortryllelse antager vi, at det kan være vigtige fagdidaktiske perspektiver for danskundervisere i læreruddannelsen.

AB - Artiklens formål er at formidle analyse og fund fra projektet Brug af video i læreruddannelsen med udgangspunkt i forskningsspørgsmålet: Hvordan overskrider lærerstuderende i deres diskussioner af videoer fra grundskolens danskundervisning binariteten mellem teori og praksis? Artiklen bygger på en nymaterialistisk tilgang til teori og praksis, hvor teori ikke er noget fundamentalt ’andet’ end praksis. Med udgangspunkt i begrebet intra-aktivitet arbejder vi med at transformere binariteten i relationer, hvor teori og praksis konstituerer hinanden. Fokus er på at undersøge det fagdidaktiske rums tilblivelse gennem intra-aktion. Sammen med begrebet fortryllelse antager vi, at det kan være vigtige fagdidaktiske perspektiver for danskundervisere i læreruddannelsen.

KW - nymaterialisme

U2 - 10.7146/lt.v7i11.126049

DO - 10.7146/lt.v7i11.126049

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 7

SP - 125

EP - 144

JO - Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi

JF - Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi

SN - 2445-6810

IS - 11

ER -