DPU

Aarhus Universitets segl

Intra-aktiv fagdidaktik: Teori-praksis i arbejdet med video i læreruddannelsens danskfag

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

DOI

  • Thomas Heiden
  • Michael Peter Jensen, Aalborg Universitet, UCL University College Lillebaelt, Danmark
Artiklens formål er at formidle analyse og fund fra projektet Brug af video i læreruddannelsen med udgangspunkt i forskningsspørgsmålet: Hvordan overskrider lærerstuderende i deres diskussioner af videoer fra grundskolens danskundervisning binariteten mellem teori og praksis? Artiklen bygger på en nymaterialistisk tilgang til teori og praksis, hvor teori ikke er noget fundamentalt ’andet’ end praksis. Med udgangspunkt i begrebet intra-aktivitet arbejder vi med at transformere binariteten i relationer, hvor teori og praksis konstituerer hinanden. Fokus er på at undersøge det fagdidaktiske rums tilblivelse gennem intra-aktion. Sammen med begrebet fortryllelse antager vi, at det kan være vigtige fagdidaktiske perspektiver for danskundervisere i læreruddannelsen.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLearning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi
Vol/bind7
Nummer11
Sider (fra-til)125-144
Antal sider20
ISSN2445-6810
DOI
StatusUdgivet - aug. 2022

    Forskningsområder

  • nymaterialisme

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 278442235