Innovative kompetencer i og på spil

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Med udgangspunkt i forskellige definitioner af innovation samt gymnasieloven og tilhørende vejledninger defineres innovation som: Udforskning af problemer samt udvikling af nye/forbedrede løsningermed potentiale til at ksabe værdig for en eller flere målgrupper. Denne proces involverer ny anvendelse, videreudvikling og/eller kombination af faglig viden og metoder. I det efterfølgende afsnit fokuseres der på, hvordan innovationsbegrebet kan afgrænses fra de beslægtede begreber kreativitet og entreprenørskab.

På baggrund af ovenstående giver forfatterne deres bud på, hvordan undervisning, der kan undersøtte udviklingen af innovative kompetencer kan organiseres, herunder læringsmål, overordnede tilgange, procesmodeller og generiske elementer i en innovativ læreproces. Afslutningsvist præsenteres 4 eksempler på undervisningsforløb samt en række refleksionsspørgsmål.
OriginalsprogDansk
TitelNye kompetencer i gymnasiet : Innovative-, digitale-, globale- og karrierekompetencer
RedaktørerLea Lund, Laura C. Felby
Antal sider26
UdgivelsesstedFrederiksberg
ForlagFrydenlund Academic
Publikationsdato2020
Udgave1
Sider47-73
Kapitel2
ISBN (Trykt)978-87-7216-196-9
ISBN (Elektronisk)978-87-7216-232-4
StatusUdgivet - 2020

Emneord

  • innovation
  • secondary education
  • Innovative resources and capabilities
  • Teaching - learning
  • teaching activities

Citationsformater