Abstract
Med udgangspunkt i forskellige definitioner af innovation samt gymnasieloven og tilhørende vejledninger defineres innovation som: Udforskning af problemer samt udvikling af nye/forbedrede løsningermed potentiale til at ksabe værdig for en eller flere målgrupper. Denne proces involverer ny anvendelse, videreudvikling og/eller kombination af faglig viden og metoder. I det efterfølgende afsnit fokuseres der på, hvordan innovationsbegrebet kan afgrænses fra de beslægtede begreber kreativitet og entreprenørskab.
På baggrund af ovenstående giver forfatterne deres bud på, hvordan undervisning, der kan undersøtte udviklingen af innovative kompetencer kan organiseres, herunder læringsmål, overordnede tilgange, procesmodeller og generiske elementer i en innovativ læreproces. Afslutningsvist præsenteres 4 eksempler på undervisningsforløb samt en række refleksionsspørgsmål.
På baggrund af ovenstående giver forfatterne deres bud på, hvordan undervisning, der kan undersøtte udviklingen af innovative kompetencer kan organiseres, herunder læringsmål, overordnede tilgange, procesmodeller og generiske elementer i en innovativ læreproces. Afslutningsvist præsenteres 4 eksempler på undervisningsforløb samt en række refleksionsspørgsmål.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Nye kompetencer i gymnasiet : Innovative-, digitale-, globale- og karrierekompetencer |
Redaktører | Lea Lund, Laura C. Felby |
Antal sider | 26 |
Udgivelsessted | Frederiksberg |
Forlag | Frydenlund Academic |
Publikationsdato | 2020 |
Udgave | 1 |
Sider | 47-73 |
Kapitel | 2 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7216-196-9 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-7216-232-4 |
Status | Udgivet - 2020 |
Emneord
- innovation
- secondary education
- Innovative resources and capabilities
- Teaching - learning
- teaching activities