Inklusion og eksklusion i skolens praksis: "approaching inclusion" – et forskningsprojekt med en sociologisk vinkel

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning

Standard

Inklusion og eksklusion i skolens praksis : "approaching inclusion" – et forskningsprojekt med en sociologisk vinkel. / Schmidt, Maria Christina Secher; Hansen, Janne Hedegaard; Riis Jensen, Charlotte; Molbæk, Mette.

I: Folkeskolen, Nr. 9, 2017, s. 37-39.

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning

Harvard

APA

CBE

Schmidt MCS, Hansen JH, Riis Jensen C, Molbæk M. 2017. Inklusion og eksklusion i skolens praksis: "approaching inclusion" – et forskningsprojekt med en sociologisk vinkel. Folkeskolen. (9):37-39.

MLA

Vancouver

Schmidt MCS, Hansen JH, Riis Jensen C, Molbæk M. Inklusion og eksklusion i skolens praksis: "approaching inclusion" – et forskningsprojekt med en sociologisk vinkel. Folkeskolen. 2017;(9):37-39.

Author

Schmidt, Maria Christina Secher ; Hansen, Janne Hedegaard ; Riis Jensen, Charlotte ; Molbæk, Mette. / Inklusion og eksklusion i skolens praksis : "approaching inclusion" – et forskningsprojekt med en sociologisk vinkel. I: Folkeskolen. 2017 ; Nr. 9. s. 37-39.

Bibtex

@article{30612a319b6549ddbf327cf40ab320b7,
title = "Inklusion og eksklusion i skolens praksis: {"}approaching inclusion{"} – et forskningsprojekt med en sociologisk vinkel",
abstract = "I skolers praksis skabes implicit, ubevidst og over tid billeder og forst{\aa}elseraf den ideale elev, og alle elever kategoriseres ud fra dette billede som enten normale eller afvigende. Det viser et internationalt forskningsreview gennemf{\o}rt med det form{\aa}l at finde frem til national og international forskning, der udforsker skolers praksis som en social praksis, der etablerer sig gennem b{\aa}de inklusions- og eksklusionsprocesser. Elever, der identificeres som afvigende, opleves generelt som problemskabende, og elevers forskellighed synes s{\aa}ledes ikke forst{\aa}et og h{\aa}ndteret som netop forskelligheder, der udg{\o}r en naturlig del af den sociale praksis, og som er b{\aa}de forventelig, {\o}nsket og en styrke,som m{\aa}let om den inkluderende skole fordrer.",
keywords = "Grundskole, Inklusion",
author = "Schmidt, {Maria Christina Secher} and Hansen, {Janne Hedegaard} and {Riis Jensen}, Charlotte and Mette Molb{\ae}k",
year = "2017",
language = "Dansk",
pages = "37--39",
journal = "Folkeskolen",
issn = "0015-5837",
number = "9",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Inklusion og eksklusion i skolens praksis

T2 - "approaching inclusion" – et forskningsprojekt med en sociologisk vinkel

AU - Schmidt, Maria Christina Secher

AU - Hansen, Janne Hedegaard

AU - Riis Jensen, Charlotte

AU - Molbæk, Mette

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - I skolers praksis skabes implicit, ubevidst og over tid billeder og forståelseraf den ideale elev, og alle elever kategoriseres ud fra dette billede som enten normale eller afvigende. Det viser et internationalt forskningsreview gennemført med det formål at finde frem til national og international forskning, der udforsker skolers praksis som en social praksis, der etablerer sig gennem både inklusions- og eksklusionsprocesser. Elever, der identificeres som afvigende, opleves generelt som problemskabende, og elevers forskellighed synes således ikke forstået og håndteret som netop forskelligheder, der udgør en naturlig del af den sociale praksis, og som er både forventelig, ønsket og en styrke,som målet om den inkluderende skole fordrer.

AB - I skolers praksis skabes implicit, ubevidst og over tid billeder og forståelseraf den ideale elev, og alle elever kategoriseres ud fra dette billede som enten normale eller afvigende. Det viser et internationalt forskningsreview gennemført med det formål at finde frem til national og international forskning, der udforsker skolers praksis som en social praksis, der etablerer sig gennem både inklusions- og eksklusionsprocesser. Elever, der identificeres som afvigende, opleves generelt som problemskabende, og elevers forskellighed synes således ikke forstået og håndteret som netop forskelligheder, der udgør en naturlig del af den sociale praksis, og som er både forventelig, ønsket og en styrke,som målet om den inkluderende skole fordrer.

KW - Grundskole

KW - Inklusion

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 37

EP - 39

JO - Folkeskolen

JF - Folkeskolen

SN - 0015-5837

IS - 9

ER -