Indefra og udefra: nærhed og distance i antropologisk arbejde

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

I kapitlet giver jeg et bud på, hvad et pædagogisk antropologisk blik på inklusion og eksklusion kan bidrage med forskningsmæssigt og erkendelsesmæssigt. Inklusionsfeltet inden for både forskning, politik og pædagogisk praksis er et stærkt ideologiseret område, og begrebet inklusion har adskillige dimensioner og funktioner, som adskiller sig fra hinanden, og dette skaber generelt forvirring, uklarhed og kamp, fx om, hvorvidt inklusion er godt eller dårligt, og/eller hvilken definition af inklusion man abonnerer på. Jeg argumenterer i kapitlet for det erkendelsesmæssigt frugtbare i at gøre denne normativitet til selve forskningsgenstanden, dvs. det, som skal undersøges.
OriginalsprogDansk
TitelInklusion og eksklusion : en grundbog
RedaktørerKirsten Elisa Petersen, Janne Hedegaard Hansen
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Udgivelsesår2019
Sider137-148
Kapitel8
ISBN (trykt)9788741269689
StatusUdgivet - 2019

    Forskningsområder

  • Inklusion - eksklusion, Emic - etic, Inde fra - ude fra, Nærhed - distance, Empirisk og analytisk begrebsbrug

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 127636684