Idrætstalenters læringsaftale med den danske folkeskole: om folkeskolens samarbejde med eliteidrætten om talentudvikling

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Standard

Idrætstalenters læringsaftale med den danske folkeskole : om folkeskolens samarbejde med eliteidrætten om talentudvikling . / Nielsen, Jens Christian; Skrubbeltrang, Lotte Stausgaard ; Stilling Olesen, Jesper.

I: Dansk Paedagogisk Tidsskrift, Bind 63, Nr. 3, 01.09.2015, s. 20-29.

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Harvard

APA

CBE

MLA

Vancouver

Author

Bibtex

@article{646b78b66a394ffeab8930fa85ccd183,
title = "Idr{\ae}tstalenters l{\ae}ringsaftale med den danske folkeskole: om folkeskolens samarbejde med eliteidr{\ae}tten om talentudvikling",
abstract = "De sidste ti {\aa}r har der v{\ae}ret et stigende fokus p{\aa} at udv{\ae}lge og udvikle talenter i det danske uddannelsessystem, hvor talentudvikling i stigende grad anses som en foruds{\ae}tning for at kunne konkurrere internationalt. Det har bl.a. givet sig udslag i, at folkeskolen har f{\aa}et mulighed for at udbyde tematiske linjer for elever, der udviser en s{\ae}rlig interesse eller et s{\ae}rligt talent for en bestemt aktivitet. Disse klasser appellerer til mange elever og der samtidig er et begr{\ae}nset optag, s{\aa} bliver det noget som eleverne k{\ae}mper for at f{\aa} adgang til. Det skaber en situation, hvor der kan indg{\aa}s en s{\ae}rlig aftale mellem elev og skole om, hvad de kan forvente sig af hinanden. I artiklen unders{\o}ges det, hvordan denne mulighed for at indg{\aa} en ny l{\ae}ringsaftale forvaltes i folkeskolen, og hvad henholdsvis folkeskolen og de udvalgte elever f{\aa}r ud af at tiltr{\ae}de aftalen. Artiklen ser specifikt p{\aa} idr{\ae}tsklasser, som er det mest udbredte eksempel p{\aa} temaklasser i Danmark og analyserer, hvad aftalen omhandler, hvordan den indg{\aa}s og hvordan den h{\aa}ndh{\ae}ves.",
keywords = "idr{\ae}tsklasser, social l{\ae}ringsaftale, Talent, temalinjer, eliteidr{\ae}t, konraktligg{\o}relse, skole-hjem-klub-samarbejde, Folkeskole, dygtighedsp{\ae}dagogik, Grundskole, L{\ae}ring , Talent, Grundskole, Folkeskole, L{\ae}ring",
author = "Nielsen, {Jens Christian} and Skrubbeltrang, {Lotte Stausgaard} and {Stilling Olesen}, Jesper",
year = "2015",
month = "9",
day = "1",
language = "Dansk",
volume = "63",
pages = "20--29",
journal = "Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
issn = "0904-2393",
publisher = "Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
number = "3",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Idrætstalenters læringsaftale med den danske folkeskole

T2 - om folkeskolens samarbejde med eliteidrætten om talentudvikling

AU - Nielsen, Jens Christian

AU - Skrubbeltrang, Lotte Stausgaard

AU - Stilling Olesen, Jesper

PY - 2015/9/1

Y1 - 2015/9/1

N2 - De sidste ti år har der været et stigende fokus på at udvælge og udvikle talenter i det danske uddannelsessystem, hvor talentudvikling i stigende grad anses som en forudsætning for at kunne konkurrere internationalt. Det har bl.a. givet sig udslag i, at folkeskolen har fået mulighed for at udbyde tematiske linjer for elever, der udviser en særlig interesse eller et særligt talent for en bestemt aktivitet. Disse klasser appellerer til mange elever og der samtidig er et begrænset optag, så bliver det noget som eleverne kæmper for at få adgang til. Det skaber en situation, hvor der kan indgås en særlig aftale mellem elev og skole om, hvad de kan forvente sig af hinanden. I artiklen undersøges det, hvordan denne mulighed for at indgå en ny læringsaftale forvaltes i folkeskolen, og hvad henholdsvis folkeskolen og de udvalgte elever får ud af at tiltræde aftalen. Artiklen ser specifikt på idrætsklasser, som er det mest udbredte eksempel på temaklasser i Danmark og analyserer, hvad aftalen omhandler, hvordan den indgås og hvordan den håndhæves.

AB - De sidste ti år har der været et stigende fokus på at udvælge og udvikle talenter i det danske uddannelsessystem, hvor talentudvikling i stigende grad anses som en forudsætning for at kunne konkurrere internationalt. Det har bl.a. givet sig udslag i, at folkeskolen har fået mulighed for at udbyde tematiske linjer for elever, der udviser en særlig interesse eller et særligt talent for en bestemt aktivitet. Disse klasser appellerer til mange elever og der samtidig er et begrænset optag, så bliver det noget som eleverne kæmper for at få adgang til. Det skaber en situation, hvor der kan indgås en særlig aftale mellem elev og skole om, hvad de kan forvente sig af hinanden. I artiklen undersøges det, hvordan denne mulighed for at indgå en ny læringsaftale forvaltes i folkeskolen, og hvad henholdsvis folkeskolen og de udvalgte elever får ud af at tiltræde aftalen. Artiklen ser specifikt på idrætsklasser, som er det mest udbredte eksempel på temaklasser i Danmark og analyserer, hvad aftalen omhandler, hvordan den indgås og hvordan den håndhæves.

KW - idrætsklasser

KW - social læringsaftale

KW - Talent

KW - temalinjer

KW - eliteidræt

KW - konraktliggørelse

KW - skole-hjem-klub-samarbejde

KW - Folkeskole

KW - dygtighedspædagogik

KW - Grundskole

KW - Læring

KW - Talent

KW - Grundskole

KW - Folkeskole

KW - Læring

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 63

SP - 20

EP - 29

JO - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

SN - 0904-2393

IS - 3

ER -