Idrætsklasser: En ny læringsaftale

Publikation: KonferencebidragPaperForskning

Oplæg på Carlsberg Fondets Skolekonference.
De sidste ti år har der været et stigende fokus på at udvælge og udvikle talenter i det danske uddannelsessystem, hvor talentudvikling i stigende grad anses som en forudsætning for at kunne konkurrere internationalt. Det har bl.a. givet sig udslag i, at folkeskolen har fået mulighed for at udbyde tematiske linjer for elever, der udviser en særlig interesse eller et særligt talent for en bestemt aktivitet. Netop fordi disse klasser appellerer til mange elever og der samtidig er et begrænset optag, så bliver det noget som eleverne kæmper for at få adgang til. Det skaber en situation, hvor der kan indgås en særlig aftale mellem elev og skole om, hvad de kan forvente sig af hinanden. I oplægget behandler vi, hvordan denne mulighed for at indgå en ny læringsaftale forvaltes i folkeskolen, og hvad henholdsvis folkeskolen og de udvalgte elever får ud af at tiltræde aftalen. Vi ser specifikt på idrætsklasser, som er det mest udbredte eksempel på temaklasser i Danmark og analyserer, hvad aftalen omhandler, hvordan den indgås og hvordan den håndhæves.
OriginalsprogDansk
Udgivelsesår6 jan. 2015
Antal sider10
StatusUdgivet - 6 jan. 2015
BegivenhedCarlsbergfondets skolekonference - Carlsberg akademi, København, Danmark
Varighed: 6 jan. 20156 jan. 2015

Konference

KonferenceCarlsbergfondets skolekonference
LokationCarlsberg akademi
LandDanmark
ByKøbenhavn
Periode06/01/201506/01/2015

    Forskningsområder

  • Idrætstalenter, Idrætselever, folkeskolen, talentudvikling, læringsaftale, Talent, Grundskole, Folkeskole

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 101089038